Marc Groven - iBike

12 september 2021
Marc Groven is een ondernemer en selfmade man in de pure zin van het woord: school was zijn ding niet, maar op zijn 24e richtte hij zijn eigen autobedrijf op. Iets meer dan 15 jaar later sloeg hij een heel andere richting in, en smeet hij zich met iBike helemaal in de wereld van de elektrische fietsen. Vandaag telt iBike 8 winkels in de regio Antwerpen, waar mobiliteit 24/7 een probleem is. Marc is met recht en reden een van de gezichten van de campagne van Baloise Insurance met als thema ‘Wij verzekeren zoals u onderneemt’.

Hoe komt iemand erbij om anno 2010 te gaan focussen op elektrische fietsen, een segment dat toen nog quasi onbestaande was? ‘Ik was toen 40 en wat uitgekeken op mijn autoactiviteit. Ik wilde iets anders gaan doen. Maar wat dat dan zou moeten zijn, wist ik niet meteen.

Toen ik wat onderzoek deed, viel het me op dat heel wat ondernemers vooral klaagden over de gebrekkige mobiliteit. Zeker rond Antwerpen stond je toen al vaker stil met de auto dan dat je reed. Dat maakte het voor bedrijven lastig om potentiële nieuwe medewerkers te overtuigen om voor hen te komen werken. Meer nog, vakmannen zoals loodgieters of elektriciens namen om diezelfde reden zelfs geen opdrachten in Antwerpen-centrum meer aan.

Elektrische fietsen zouden volgens mij een oplossing kunnen bieden, maar ik twijfelde omdat e-bikes op dat moment echt nog in hun kinderschoenen stonden. Toen ik merkte dat Bosch op grote schaal ging investeren in elektrische fietsen, was ik overtuigd dat het een succes kon worden. Toen heb ik de sprong gewaagd.’

Quote iBike-1-NL
 
iBike-stock-3
 

 

E-bikes als de nieuwe bedrijfswagen

Marcs carrièreswitch werd een succes, want elektrische fietsen zijn vandaag hot, en dat zowel voor recreatief als professioneel gebruik. ‘Een logisch gevolg van het alsmaar drukker wordende verkeer. E-bikes bieden dan ook heel wat troeven: je kunt met een elektrische fiets op een snelle en aangename manier naar en van je werk rijden, het is goed voor de gezondheid en het milieu en bovendien nog fiscaal interessant!

Veel bedrijven zetten meer en meer in op elektrische fietsen: niet enkel voor het woon-werkverkeer van hun personeelsleden, maar ook voor kortere verplaatsingen tijdens de werkuren. Zo heb ik ATV, de Antwerpse regionale tv-zender, eens een maand een bakfiets geleend waarmee hun journalisten en cameramensen zich konden verplaatsen in Antwerpen-centrum. Welnu, na die maand waren ze helemaal verkocht.

De echte déclic is er echter gekomen toen Atlas Copco e-bikes ging leasen voor zijn personeel. Meer dan 1.000 werknemers van de 2.500 in totaal gingen in op het voorstel. Dat succes zorgde voor heel wat buzz en was als het ware een katalysator voor de e-bikesector in heel Vlaanderen. Nu, voor alle duidelijkheid: we verkopen in onze winkels alle types fietsen, niet enkel elektrische.’

Duurzame mobiliteit

Is daarmee het pad volledig geëffend voor een duurzame mobiliteit? Nog niet helemaal, aldus Marc Groven. ‘De overheid heeft al bepaalde stimuli gelanceerd, bijvoorbeeld voor elektrische wagens en fietsen, maar we zijn er nog niet. Om e-bikes nog meer kansen te geven, moet de infrastructuur hiervoor verder uitgebouwd worden. De fietsostrades zijn een voltreffer, maar dit netwerk moet nog verbreed worden. Het gebruik van e-bikes zal de komende jaren immers alleen maar toenemen. Ook is het belangrijk dat bedrijven en steden werk maken van veilige fietsenstallingen. Want een e-bike kost een aardig bedrag en mensen zijn bezorgd over het gevaar dat hun tweewieler gestolen wordt.’

Quote iBike-2-NL
 

 

Marc Groven
 

 

De kracht van een ondernemer

Als volbloed ondernemer geeft Marc Groven ook graag enkele tips mee voor jongere zelfstandigen. ‘De wereld verandert constant. Het komt er dan ook op aan om jezelf en je bedrijf continu te evalueren, om steeds weer na te denken over hoe je in de toekomst anders, beter en efficiënter kunt werken. Flexibel inspelen op nieuwe omstandigheden moet in je DNA zitten. Denk bijvoorbeeld aan de impact van corona. Tot vóór de pandemie was ik geen voorstander van de onlineverkoop van e-bikes. Door COVID-19 hadden we geen keuze meer, want onze winkels waren verplicht gesloten. Vandaag stellen we vast dat de onlineverkoop loopt als een trein …

Laat je niet ontmoedigen als het even tegenzit. Paniek is hoe dan ook een slechte raadgever. En bouw een sterke band op met je personeelsleden. Motiveer hen. Je medewerkers vormen het hart van je bedrijf. Zonder hen sta je als ondernemer nergens.’

www.ibike.be

Wij verzekeren zoals u onderneemt

Ontdek hoe Baloise Insurance bedrijven wil verzekeren op de manier waarop de ondernemers zelf hun bedrijf runnen.