Blogs

Wat is phishing en hoe kan ik me ertegen beschermen?

7 augustus 2019
Vorig jaar werden er dagelijks 1.600 verdachte mails gemeld aan het Centre for Cyber Security Belgium. Dat is het centrale meldpunt voor cybercriminaliteit. En toch werden er nog bijna 10.000 Belgen het slachtoffer van die online oplichting. Enkel al via internetbankieren.

Cybercriminelen werden zo 8 miljoen euro rijker door bijna perfect nagemaakte e-mails van banken of schijnbaar betrouwbare bedrijven en afzenders rond te sturen.

Cyber Safe Gezin is een verzekering van Baloise Insurance die je 24u per dag en 7 dagen op 7 beschermt tegen de gevolgen van phishing.

Ontdek hier de voordelen van Cyber Safe Gezin bij phishing

Wat is phishing?

Je kan het zelf ook wel raden: “phishing” komt van “fishing”, of vissen. En dat is precies wat de cybercriminelen doen.

Weet je nog hoe je vroeger e-mails kreeg van “Nigeriaanse prinsen” die je veel geld beloofden als je ze zou helpen? Wel; tegenwoordig zien die mails eruit als een officiële mail van de bank, van de overheid of zelfs van een webwinkel die je hebt gebruikt.

In de mail hengelen ze naar je persoonlijke informatie. Bankgegevens, wachtwoorden … Alles wat ze maar kunnen gebruiken om je geld afhandig te maken. Andere vormen van phishing zijn mails van zogezegde collega’s, oude vrienden of leveranciers met een verdachte attachment die je computer infecteert als je ‘m opent.

Hoe kan ik het voorkomen?

Gelukkig kan je phishing voorkomen én kan je phishing herkennen. Zeker als je de volgende tips ter harte neemt.

1. Geef nooit gevoelige informatie

Als je een mail krijgt waarin bijvoorbeeld je bank, verzekeraar of Google je vraagt om persoonlijke gegevens te verifiëren, ga er dan niet op in. Zo’n officiële instellingen zouden zo’n gegevens nooit vragen per mail.

Twijfel je over de betrouwbaarheid? Neem dan contact op met de instelling of het bedrijf dat de mail zogezegd stuurde.

2. Controleer écht elk detail

Denk je dat je een phishing mail hebt gekregen? Kijk dan alle details na.

  • Het adres van de afzender moet na de @ eindigen met het domein van een officiële website. Een officiële mail van Baloise Insurance zal bijvoorbeeld altijd eindigen op @baloise.be en niet op pakweg @voordeligverzekerd.be.
  • Is het onderwerp van de mail iets dat de afzender zou zeggen?
    Bijvoorbeeld: "Uw gegevens zijn verouderd. Garandeer uw veiligheid" of "Vraag kosteloos uw nieuwe bankkaart aan" terwijl uw oude nog niet vervallen is... Dan is er duidelijk iets niet in de haak.
  • Staan er e-mailadressen, telefoonnummers of rekeningnummers in de mail? Google ze dan eens en kijk of ze ook écht bij de afzender horen.
  • Zie je iets dat niet lijkt te kloppen, zoals grove taalfouten of bizarre zinscontructies? Stuur de mail dan direct door naar verdacht@safeonweb.be.

3. Kijk slim... of klik niet

Onderzoek aandachtig elke URL in de mail: beweeg je cursor over een hyperlink of hou je vinger erop om de URL te zien. Is het niet duidelijk of het naar een officiële site verwijst, klik er dan niet op!

Meestal is een URL voorafgegaan door “https://” veilig. Maar ook dat is tegenwoordig al geen garantie meer!
 
Wees ook extreem voorzichtig met attachments in mails van afzenders die je niet kent. Zelfs een Word-documentje kan serieuze gevolgen hebben.

4. Bescherm al je toestellen

Er bestaan een heleboel antivirusprogramma’s en adblockers die je beschermen tegen phishing mails. Sommigen zijn zelfs gratis.

Vergeet niet om beschermende software regelmatig te updaten. Dat doen cybercriminelen immers ook.

5. Opgepast met paswoorden

We maken het onszelf graag gemakkelijk door vaak hetzelfde paswoord te gebruiken. Maar zo maken we het ook gemakkelijk voor cybercriminelen.

Heb je het moeilijk om veel wachtwoorden te onthouden? Gebruik dan een passwordmanager. Of kies voor een tweestapsverificatie als die optie er is. Daarbij wordt er een code naar je telefoon verstuurd elke keer je probeert in te loggen op je account.

6. Phishing melden en oplossen

Ontdek je een verdacht mail of word je toch het slachtoffer van phishing? Schiet dan als de bliksem in actie:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd op een phishing-website? Verander direct alle wachtwoorden die je gebruikt op persoonlijke social mediapagina's, e-mailaccounts en vooral ook je online bank!
  • Heb  je financiële gegevens ingevoerd?
    Verwittig je bank en laat je kaarten blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.
  • Heb je een verdacht attachment geopend?
    Verbreek de internetverbinding en scan je computer meteen op virussen.
  • Stuur alle verdachte e-mails door naar verdacht@safeonweb.be. Dat adres is verbonden aan het Belgische Centre for Cyber Security en zorgt ervoor dat de criminele website wordt opgedoekt.

Hoe kan ik me beschermen?

Cybercriminelen zijn zo creatief dat iedereen het slachtoffer kan worden. Maar je kan je ook verzekeren tegen financiële schade en misbruik van phishing.

Met Cyber Safe Gezin van Baloise Insurance kan je een verzekering nemen die je 24u per dag en 7 dagen op 7 beschermt tegen de gevolgen van phishing en andere cybercriminaliteit.

Een helpdesk staat je bij om schadelijke software te verwijderen, geeft tips om nieuwe problemen te voorkomen én zal je bijstaan zodat eventuele financiële schade vergoed wordt.

5383BAL-CyberSafe-Gezin-button-NL_300x90@2x

Cyberverzekering