Hieronder vind je een overzicht veelgestelde vragen en van de tijdelijke en gratis uitbreidingen en maatregelen. Deze maatregelen gelden voor de opgenoemde verzekeringen van Baloise Insurance.
Ben je bij een andere verzekeringsmaatschappij verzekerd? Raadpleeg dan de website van jouw verzekeraar of neem contact op met je makelaar.
Verzekeringssector
Assuralia heeft een aantal sectoroverkoepelende maatregelen genomen die Baloise Insurance ondersteunt. Wanneer die maatregelen worden geüpdatet zullen wij de nodige aanpassingen doorvoeren. Bovendien biedt Baloise Insurance bijkomende faciliteiten voor diegenen die door de coronacrisis wat financiële ademruimte kunnen gebruiken.
Onze service
Ja, maar ze worden aangemoedigd om internet en telefonie te gebruiken om hun activiteiten voort te zetten.
Enkel om dringende schadevaststellingen te doen en op voorwaarde dat de sociale afstandsregels gerespecteerd worden.
Betalingsfaciliteiten
Verschillende klanten betalen voorschotten op premies, maar kampen momenteel met financiële zorgen. Als gevolg van de coronacrisis zullen die klanten in 2021 na afrekening van de premies een terugbetaling ontvangen, terwijl ze nu in geldnood dreigen te geraken. Daarom zullen wij, op vraag van de klant, de voorschotpremies verlagen (tot maximaal de minimumpremie (indien van toepassing)).
Dat geldt vooral voor de polissen BA, AO, Bedrijfsschade en abonnementspolissen.
Ja, bedrijven die hun activiteiten volledig hebben stilgelegd (ongeacht of het gaat om een verplichte sluiting of een noodgedwongen sluiting als gevolg van de overheidsmaatregelen) kunnen een uitstel van betaling vragen voor alle polissen Niet-Leven met een forfaitaire premie. Voor polissen op afrekening: zie hierboven bij 'Verlagen voorschotten'.
Voor bovenstaande polissen met vervaldag vanaf 01/01/2021 t.e.m. 30/06/2021 moeten de premies niet onmiddellijk worden betaald. We sturen nog vervaldagberichten, maar we passen het aanmaningsbeleid voor achterstallige betalingen niet toe.
- Premies die betaald werden vóór 01/01/2021 moeten worden betaald. Er volgen geen teruggaven.
- Premies van vervaldagen vóór 01/01/2021 moeten worden betaald. Gebeurt dat niet, dan wordt een aanmaningsproces opgestart. Na schorsing en opzegging wordt een contentieux-proces opgestart.
Wat gebeurt er met groene kaarten?
Ontvang je bevestiging van uitstel van betaling voor een autopolis? Dan zal Baloise Insurance de Groene Kaart automatisch aanmaken en bezorgen.
Wat als ik momenteel via domiciliëring betaal?
Ook hier kunnen we uitstel van betaling verlenen, maar dan moeten wij de lopende domiciliëring stopzetten. Na 30/06/2021 kan, op jouw vraag, de domiciliëring opnieuw worden geactiveerd.
Opmerking: het staat je als klant vrij om de premies te betalen, zodra je opnieuw over de nodige financiële middelen beschikt. Uitstel van betaling is geen verbod om te betalen. Ook al is er geen aanmaningsprocedure, moet je de premies vanaf 01/07/2021 sowieso betalen.
Kun je al een deel van de uitgestelde premies op een vroeger moment betalen? Dan raden wij aan dat te doen.
Baloise Insurance zal het Budgetplan tijdelijk uitbreiden voor klanten die niet in aanmerking komen voor uitstel van premiebetaling maar hun kosten willen spreiden.
Heb je minder dan drie polissen bij Baloise Insurance? Dan is normaal gezien de voorwaarde om in te tekenen op het Budgetplan een minimumjaarpremie van 600 EUR voor alle polissen samen. Wij passen die voorwaarde tijdelijk aan naar een minimumjaarpremie van 120 EUR.
Let op:
- Moet de bank 3 domiciliëringsuitoefeningen weigeren in een periode van 5 maanden? Dan zullen wij het Budgetplan stopzetten en de aanmaningsprocedure starten.
- Voor klanten waarvan een Budgetplan in het verleden is stopgezet (wegens niet-betaling), kunnen wij het Budgetplan enkel opnieuw activeren nadat wij het dossier hebben geanalyseerd.
- Voor klanten die geen betalingsproblemen ondervinden als gevolg van de coronacrisis blijft de limiet van de totale jaarpremie van 600 EUR van toepassing.
- De maatregelen blijven tot 30/06/2021 geldig op de Baloise Insurance-portefeuille.
Voor bedrijven die als gevolg van de coronacrisis werknemers in tijdelijke werkloosheid hebben geplaatst, heeft Baloise Insurance enkele opties:
- Premies voor de technisch werklozen worden doorbetaald en waarborgen blijven in voege (standaardkeuze), in tegenstelling tot wat het EB-contract voorziet.
-
Het EB-contract voor de technisch werklozen wordt geschorst t.e.m. 30/06/2021. De waarborg Overlijden kan niet geschorst worden en blijft minstens behouden tot 30/06/2021.
Het contract kan vanaf 01/07/2021 weer in voege worden gesteld zonder medische acceptatie en aan de oude interestgarantie. Universal Life contracten hervatten aan de interest van dat moment. -
De betaling van premies voor de technisch werklozen wordt uitgesteld vanaf 30/03/2020 t.e.m. 30/06/2021 en de waarborgen (in functie van de gemaakte keuze) blijven in voege.
Hoe kun je het uitstel aanvragen?
Belangrijk: het uitstel van betaling en/of de reductie van de waarborgen of de schorsing moeten aangevraagd worden en worden niet automatisch verleend.
Neem contact op met je makelaar.
Een correcte aanvraag bevat:
- de aanvraag die van jou zelf uitgaat
- ofwel de keuze om de waarborgen te schorsen (niet voor de waarborg Overlijden);
- en/of de vraag om betalingsuitstel;
- telkens mét vermelding van de betrokken medewerkers én jouw ‘verklaring op eer’ dat ze tijdelijk coronawerkloos zijn;
- en het e-mailadres waarop je bereikbaar bent.
Baloise Insurance beoordeelt elke aanvraag. Wanneer wij hierop kunnen ingaan, bevestigen wij dat via e-mail.
Terugbetaling uitstelde premies
Je moet de uitgestelde premies betalen vóór 30/06/2021, onder de juiste referte.
Opmerking: het staat je vrij om de premies te betalen, zodra je opnieuw over de nodige financiële middelen beschikt. Uitstel van betaling is geen verbod om te betalen.
Kun je al een deel van de uitgestelde premies op een vroeger moment betalen? Dan raden wij aan dat te doen om de impact in het derde kwartaal van 2021 te beperken.
Horeca
Baloise Insurance wil horeca-uitbaters zoveel mogelijk ondersteunen en biedt tot en met 30 juni 2021 een aantal gratis uitbreidingen
- Tot en met 30 juni 2021 is schade aan toevertrouwde goederen en aan roerende goederen die u in deze periode huurt of leaset gratis verzekerd tot 25.000 EUR.
- Wanneer binnen de gebouwen of op de terrassen die u voor de uitbating van uw zaak gebruikt iemand valt en gekwetst raakt, betalen wij - ongeacht het feit of u aansprakelijk bent - de medische kosten tot maximaal 2.500€ na tussenkomst van het ziekenfonds en mits toepassing van een vrijstelling van 25€.
- Schade aan derden die veroorzaakt is door de extra voorzieningen die u hebt getroffen om te kunnen opengaan onder de voorwaarden opgelegd door de overheid is gratis verzekerd.
Objectieve aansprakelijkheid Brand en Ontploffing
- De verzekering Objectieve aansprakelijkheid geldt ook voor installaties die u tijdelijk gebruikt om aan de overheidsmaatregelen te voldoen.
Baloise Insurance wil horeca-uitbaters zoveel mogelijk ondersteunen en biedt tot en met 30 juni 2021 een aantal gratis uitbreidingen voor polissen Brand - Handel Plus.
- Wij betalen voor de schade door brand en aanraking voor het materieel en de koopwaar die buiten staan en zich bevinden op een andere locatie dan het verzekerd adres. Bijvoorbeeld wanneer u op locatie een tuinfeest verzorgt. De uitbreiding geldt overal in België.
- hebt u schade door storm en hagel aan materieel en koopwaar die buiten staan? Dan betalen wij voor deze schade tot maximaal € 7.500 (ABEX 833). Deze uitbreiding geldt zowel voor het verzekerd adres als overal in België.
- Hebt u schade aan een apparaat dat koelt of verwarmt? En verandert de temperatuur in dit apparaat, doordat dit apparaat stopt of een storing heeft? En hebt u daardoor schade aan materieel en koopwaar? Dan betalen wij voor deze schade tot maximaal € 7.500 (ABEX 833).
- Hebt u schade aan windschermen die deel uitmaken van het materiaal? Dan betalen wij de glasbreuk tot maximaal 7.500 EUR (ABEX 833).
Arbeidsongevallen
Omdat het virus op dit moment over heel België (en bij uitbreiding Europa) voorkomt, is het voor het slachtoffer bijna onmogelijk om, zonder redelijke twijfel, te bewijzen op welk moment precies het de besmetting heeft opgelopen.
Om die reden zal een coronabesmetting bijna nooit als een arbeidsongeval kunnen worden aanzien.
Om te kunnen spreken van een arbeidsongeval moet het ongeval gebeurd zijn op het moment dat de werknemer zijn arbeidsovereenkomst aan het uitvoeren is, en moet verband houden met de professionele risico’s van het werk of de arbeidsomgeving.
Zo heeft een thuiswerker bijvoorbeeld een arbeidsongeval wanneer hij aan zijn bureau gaat zitten om te werken en hierbij van zijn bureaustoel schuift of zich tijdens een (lunch)pauze verbrandt aan heet water om koffie of thee te maken.
Daarentegen is een ongeval geen arbeidsongeval wanneer de thuiswerker van de trap valt om privépost in ontvangst te nemen of zich bezeert bij het schoonmaken of het verzorgen van dieren.
Thuiswerkers zijn ook verzekerd wanneer ze zich verplaatsen om kinderen naar en van opvang of school te vervoeren.
Voor telewerkers bevat de AO-wet een versoepelde bewijsregeling die hen helpt bij het bewijzen van het arbeidsongeval. Een telewerker is iemand die werkt vanop een andere plaats dan het bedrijf en hiervoor gebruikmaakt van internet of een computernetwerk. De afspraken hierover liggen schriftelijk vast in het arbeidscontract of een bedrijfsdocument.
Baloise Insurance zal deze versoepelde bewijsregeling toepassen op alle thuiswerkers die omwille van het coronavirus hun werk occasioneel thuis uitvoeren, conform de afspraken met hun werkgever.
Naast de gratis uitbreiding voor thuislevering zal Baloise Insurance alle activiteiten verzekeren die werknemers uitvoeren om de normale werking van het bedrijf te waarborgen (bijv. rekken aanvullen, thuisleveringen klaarmaken, schoonmaak) t.e.m. 30 juni 2021. De tijdelijke wijziging van activiteiten is verzekerd zonder bijpremie.
Als het personeel technisch werkloos is door het coronavirus, zal Baloise Insurance arbeidsongevallen verzekeren die het gevolg zijn van het occasioneel uitvoeren van taken in opdracht van de werkgever (bijv. bederfbare goederen opruimen, vuilbakken buitenzetten, …)
Heb je als bedrijf in jouw polis Arbeidsongevallen een extra waarborg ‘ongevallen privéleven’ voor jouw personeel? Dan is jouw personeel ook verzekerd wanneer ze technisch of economisch werkloos zijn.
Medisch en hulppersoneel
Fedris, het federaal agenschap voor beroepsrisico’s, bevestigt dat personen die in de gezondheidszorg werken en die een duidelijk verhoogd risico lopen om besmet te worden door het virus in aanmerking komen voor schadeloosstelling wegens beroepsziekte. Het gaat om de volgende personen:
- ambulanciers die betrokken zijn bij het vervoer van Covid-19-patiënten;
- personeelsleden in de ziekenhuizen:
- die werken op spoeddiensten en diensten voor intensieve zorgen;
- die werken op de diensten voor longziekten en infectieziekten;
- die werken op andere diensten waar patiënten met Covid-19 zijn opgenomen;
- die diagnostische en therapeutische handelingen hebben uitgevoerd bij patiënten met Covid-19;
- personeel dat in andere diensten en verzorgingsinstellingen werkt waar zich een uitbraak van Covid-19 heeft voorgedaan (twee of meer geclusterde gevallen).
In de voornoemde diensten gaat het zowel over medisch, paramedisch, logistiek als schoonmaakpersoneel. Bovendien moet de infectie in verband kunnen staan met hun beroepsactiviteit. De regeling geldt ook voor studenten die stage lopen.
Gevallen van Covid-19 bij personeelsleden die patiënten behandelen of verzorgen en die niet onder een van de genoemde categorieën vallen, kunnen voor erkenning in aanmerking komen als de ziekte in verband kan worden gebracht met een gedocumenteerd professioneel contact met een Covid-19-patiënt.
Op www.fedris.be kun je de procedure terugvinden die je moet volgen om aanspraak te maken op een schadeloosstelling als beroepsziekte.
Let op! Ook wie een aanvraag tot schadeloosstelling bij Fedris indient, moet nog steeds een aangifte van arbeidsongeschiktheid indienen bij zijn werkgever en zijn ziekenfonds.
Baloise Insurance breidt, zonder bijpremie, de waarborg beroepsaansprakelijkheid in de polis BA Medische en Paramedische beroepen uit voor artsen en verpleegkundigen die in de ziekenhuizen de artsen op intensieve zorgen en interne geneeskunde bijstaan om de corona-epidemie te bestrijden t.e.m. 30 juni 2021.
Baloise Insurance breidt de Arbeidsongevallenverzekering en verzekering Burgerrechtelijke Aansprakelijkheid van zorginstellingen zoals ziekenhuizen en woon- en zorgcentra gratis uit voor al het hulppersoneel dat daar door de coronacrisis wordt ingezet.
Het gaat om personeel dat momenteel, bovenop de vaste personeelsleden, extra helpt om het coronavirus in de instellingen in de gezondheidszorg mee te bestrijden (bijv. studenten genees- en verpleegkunde of gepensioneerde zorgverstrekkers). Dat hulppersoneel heeft vaak geen eigen verzekering, maar loopt wel het risico op een ongeval tijdens het werk, of op weg van en naar de zorginstelling. Ook het risico om aansprakelijk gesteld te worden is niet onbestaande. Die uitbreidingen, waardoor het hulppersoneel dezelfde bescherming geniet als het vaste personeel, gelden t.e.m 30 juni 2021.
- De gratis uitbreiding geldt voor alle instellingen waar medische zorg wordt verstrekt, waar medicatie of medisch hulpmateriaal wordt verdeeld en waar extra personeel wordt ingezet als gevolg van de coronacrisis (bijv. huisartsenwachtposten, huisartsenpraktijken).
- De gratis uitbreiding geldt ook voor vrijwilligers zonder medische achtergrond die geen medische handelingen stellen. Die vrijwilligers krijgen een gratis BA-verzekering als de instelling een BA-verzekering van Baloise Insurance heeft en gratis ongevallenverzekering (conform de AO-wet) wanneer de instelling een AO-verzekering heeft bij Baloise Insurance.
Heeft een apotheek een verzekering BA en AO bij Baloise Insurance? Dan zullen wij het hulppersoneel gratis verzekeren voor hun aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen t.e.m. 30 juni 2021.
De overheid heeft in de RIZIV-nomenclatuur twee nieuwe codes met bijhorende honoraria toegevoegd. Die codes hebben betrekking op eenvoudige telefonische consultaties met als doel de triage van patiënten die mogelijk met het coronavirus zijn besmet. Baloise Insurance breidt zonder bijpremie de waarborg beroepsaansprakelijkheid in de polissen BA Medische en Paramedische beroepen uit. Dit geldt voor alle consultaties die onder bovengenoemde RIZIV-codes vallen. De uitbreiding geldt t.e.m. 30 juni 2021.
Omdat steeds meer artsen en verpleging worden ingezet voor activiteiten die niet tot hun klassieke takenpakket behoren, geven wij u een volledig overzicht.
We breiden de verzekering BA Medische en Paramedische beroepen t.e.m. 30 juni 2021 uit voor artsen en verplegend personeel die in het kader van het coronavirus activiteiten uitvoeren:
- buiten hun normale bekwaamheid;
- buiten hun specialisatie;
- in het kader van telefonische triage;
- in het kader van tele- en videoconsultatie;
- in het kader van een centrum voor (pre)triage;
- in het kader van een (zorg)instelling (bijv. woonzorgcentrum, psychiatrische instelling, …);
- in het kader van een schakelzorgcentrum;
- in het kader van medische en/of zorgbijstand.
Thuislevering
Veel bedrijven zullen in deze uitzonderlijke periode proberen hun bedrijfsverlies te beperken door producten aan huis te leveren.
Voor die klanten breiden we de voorwaarden van de contracten Auto, Burgerrechtelijke Aansprakelijkheid en Arbeidsongevallen uit zonder bijpremie t.e.m. 30 juni 2021.
Auto & Transport
- Een vaste scheidingswand beschouwen we als toebehoren en is verzekerd:
- in Omnium Safe 1 door een verhoging van de verzekerde waarde of als bijkomend toebehoren (bijkomend toebehoren verzekeren wij gratis tot 1.250 EUR excl. BTW);
- in Omnium Safe 2 waarbij wij het omschreven voertuig verzekeren in eerste risico. Alle toebehoren en opties zijn dan inbegrepen in de verzekerde waarde. Wenst de klant de verzekerde waarde in functie van de extra scheidingswand te verhogen? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met de betrokken afdeling.
Opgelet: vaste scheidingswanden moeten voldoen aan ECE-normen!
- Een tijdelijke of demonteerbare scheidingswand beschouwen wij als toebehoren, op voorwaarde dat die voldoet aan de normen die de Vlaamse Overheid bepaald heeft.
Voor voertuigen die ingeschreven zijn in Wallonië of Brussel gelden dezelfde voorwaarden zolang die regio’s geen eigen normen bekendmaken.
Voldoet de demonteerbare scheidingswand niet aan de opgelegde normen? Dan beschouwen wij dat als lading. Raadpleeg hier het overzicht.
Brand
Heb je een voorlopige brandverzekering in afwachting van een expertise? Dan zal die voorlopige verzekering verlengd worden tot de datum dat de effectieve expertise plaatsvindt.
Doe je een nieuwe aanvraag en kunnen wij op basis van foto’s, plannen en eventueel een oud inspectieverslag niet overgaan tot acceptatie? Dan wordt er geen voorlopige verzekering meer uitgegeven.
Hospitalisatie
Ja. Zolang er een arbeidsovereenkomst bestaat, blijft ook de hospitalisatieverzekering verderlopen. Dat geldt zowel voor de hoofdverzekerde (werknemer) als de eventuele nevenverzekerden (partner, kinderen).
Arbeidsongeschiktheid
Ben je arbeidsongeschikt (en je bent ziek) als gevolg van een coronabesmetting, dan ben je verzekerd tegen inkomensverlies via jouw verzekering Gewaarborgd inkomen/Arbeidsongeschiktheid volgens de voorziene dekkingsvoorwaarden.
Arbeidsongeschiktheid als gevolg van een epidemie of pandemie is niet uitgesloten.
Ben je preventief in quarantaine geplaatst, zonder ziek te zijn, dan kun je geen beroep doen op jouw verzekering Gewaarborgd inkomen. Enkel arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ziekte of ongeval is verzekerd.
Overlijdensverzekering
Ja, als je een overlijdenskapitaal verzekerd hebt via een schuldsaldoverzekering, een groepsverzekering of een aanvullende overlijdensverzekering bij jouw spaarcontract, dan ben je ook gedekt bij overlijden als gevolg van een besmetting met het coronavirus.
Een overlijden als gevolg van een epidemie of pandemie is in principe niet uitgesloten. Ook wie, ondanks een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken in het buitenland verblijft, daar met een virus besmet wordt en aan de gevolgen ervan overlijdt, is verzekerd.
Heb je nog vragen?
Neem contact op met je makelaar.
Wij houden je in de komende dagen en weken via deze weg op de hoogte als we bijkomende relevante informatie hebben naar aanleiding van de coronacrisis.