Hieronder vind je een overzicht veelgestelde vragen en van de tijdelijke en gratis uitbreidingen en maatregelen. Deze maatregelen gelden voor de opgenoemde verzekeringen van Baloise Insurance.
Ben je bij een andere verzekeringsmaatschappij verzekerd? Raadpleeg dan de website van jouw verzekeraar of neem contact op met je makelaar.
Verzekeringssector
Assuralia heeft een aantal sectoroverkoepelende maatregelen genomen die Baloise Insurance ondersteunt. Wanneer die maatregelen worden geüpdatet zullen wij de nodige aanpassingen doorvoeren. Bovendien biedt Baloise Insurance bijkomende faciliteiten voor diegenen die door de coronacrisis wat financiële ademruimte kunnen gebruiken.
Onze service
Ja, maar ze worden aangemoedigd om internet en telefonie te gebruiken om hun activiteiten voort te zetten.
Enel om dringende schadevaststellingen te doen en op voorwaarde dat de sociale afstandsregels gerespecteerd worden.
Betalingsfaciliteiten
Ja. Particulieren die technisch werkloos zijn als gevolg van de coronacrisis kunnen uitstel van betaling vragen voor volgende polissen:
- Woning Select
- Gezin Select
- Mobility Safe
- Veilig Gevoel
Voor bovenstaande polissen met vervaldag vanaf 30/03 t.e.m. 30/09 moeten de premies niet onmiddellijk worden betaald. We sturen nog vervaldagberichten, maar we passen het aanmaningsbeleid voor achterstallige betalingen gedurende die 6 maanden niet toe.
- Premies die betaald werden vóór 30/03 moeten worden betaald. Er volgen geen teruggaven.
- Premies van vervaldagen vóór 30/03 moeten worden betaald. Gebeurt dat niet, dan wordt een aanmaningsproces opgestart. Na schorsing en opzegging wordt een contentieux-proces opgestart.
Wat gebeurt er met groene kaarten?
Ontvang je bevestiging van uitstel van betaling voor een autopolis? Dan zal Baloise Insurance de Groene Kaart automatisch aanmaken en bezorgen.
Wat als ik momenteel via domiciliëring betaal?
Ook hier kunnen we uitstel van betaling verlenen, maar dan moeten wij de lopende domiciliëring stopzetten. Na 30/09 kan, op jouw vraag, de domiciliëring opnieuw worden geactiveerd.
Opmerking: het staat je als klant vrij om de premies te betalen, zodra je opnieuw over de nodige financiële middelen beschikt. Uitstel van betaling is geen verbod om te betalen. Ook al is er geen aanmaningsprocedure, moet je de premies vanaf 01/10 sowieso betalen.
Kun je al een deel van de uitgestelde premies op een vroeger moment betalen? Dan raden wij aan dat te doen om de impact na 30/09 te beperken.
Baloise Insurance zal het Budgetplan tijdelijk uitbreiden voor klanten die niet in aanmerking komen voor uitstel van premiebetaling maar hun kosten willen spreiden om in het vierde kwartaal van 2020 een hoge factuur te vermijden.
Heb je minder dan drie polissen bij Baloise Insurance? Dan is normaal gezien de voorwaarde om in te tekenen op het Budgetplan een minimumjaarpremie van 600 EUR voor alle polissen samen. Wij passen die voorwaarde tijdelijk aan naar een minimumjaarpremie van 120 EUR.
Let op:
- Moet de bank 3 domiciliëringsuitoefeningen weigeren in een periode van 5 maanden? Dan zullen wij het Budgetplan stopzetten en de aanmaningsprocedure starten.
- Voor klanten waarvan een Budgetplan in het verleden is stopgezet (wegens niet-betaling), kunnen wij het Budgetplan enkel opnieuw activeren nadat wij het dossier hebben geanalyseerd.
- Voor klanten die geen betalingsproblemen ondervinden als gevolg van de coronacrisis blijft de limiet van de totale jaarpremie van 600 EUR van toepassing.
Klanten die uitstel hebben gekregen van de bank voor de aflossing van een hypotheeklening kunnen een aanpassing van de polis aanvragen.
Baloise Insurance biedt 3 opties aan:
- de schuldsaldoverzekering loopt verder met de initiële premiebetaling;
- de schuldsaldoverzekering loopt verder, maar de premiebetaling wordt gespreid (fractionering);
- de schuldsaldoverzekering loopt verder, met uitstel van de premiebetaling vanaf 30 maart 2020 t.e.m. 31 oktober 2020.
Update
Voor wie al uitstel tot 31 oktober kreeg, kan het uitstel tot 31 december 2020 worden verlengd. De aanvraag van de verlenging moet tussen 1 en 21 oktober gebeuren.
Opmerking: het staat je als klant vrij om de premies te betalen, zodra je opnieuw over de nodige financiële middelen beschikt. Uitstel van betaling is geen verbod om te betalen.
Kun je al een deel van de uitgestelde premies op een vroeger moment betalen? Dan raden wij aan dat te doen om de impact in het vierde kwartaal van dit jaar te beperken.
Baloise Assistance
De dienstverlening in het kader van onze Baloise Assistance wordt uitgevoerd door Europ Assistance. Wij geven u graag mee hoe Europ Assistance met die dienstverlening omgaat in het kader van het coronavirus.
Arbeidsongevallen
Om te kunnen spreken van een arbeidsongeval moet het ongeval gebeurd zijn op het moment dat de werknemer zijn arbeidsovereenkomst aan het uitvoeren is, en moet verband houden met de professionele risico’s van het werk of de arbeidsomgeving.
Zo heeft een thuiswerker bijvoorbeeld een arbeidsongeval wanneer hij aan zijn bureau gaat zitten om te werken en hierbij van zijn bureaustoel schuift of zich tijdens een (lunch)pauze verbrandt aan heet water om koffie of thee te maken.
Daarentegen is een ongeval geen arbeidsongeval wanneer de thuiswerker van de trap valt om privépost in ontvangst te nemen of zich bezeert bij het schoonmaken of het verzorgen van dieren.
Thuiswerkers zijn ook verzekerd wanneer ze zich verplaatsen om kinderen naar en van opvang of school te vervoeren.
Voor telewerkers bevat de AO-wet een versoepelde bewijsregeling die hen helpt bij het bewijzen van het arbeidsongeval. Een telewerker is iemand die werkt vanop een andere plaats dan het bedrijf en hiervoor gebruikmaakt van internet of een computernetwerk. De afspraken hierover liggen schriftelijk vast in het arbeidscontract of een bedrijfsdocument.
Baloise Insurance zal deze versoepelde bewijsregeling toepassen op alle thuiswerkers die door het coronavirus hun werk occasioneel thuis uitvoeren, conform de afspraken met hun werkgever.
Heb je als bedrijf in jouw polis Arbeidsongevallen een extra waarborg ‘ongevallen privéleven’ voor jouw personeel? Dan is jouw personeel ook verzekerd wanneer ze technisch of economisch werkloos zijn.
Hospitalisatie
Ja, ook als je gehospitaliseerd bent als gevolg van een coronabesmetting, kun je een beroep doen op jouw hospitalisatieverzekering.
Bovendien bieden de polissen van Baloise Insurance je een wereldwijde dekking, dus de waarborgen zijn ook van toepassing in een buitenlands ziekenhuis. Zelfs als je, ondanks een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken, in het buitenland verblijft, zul je bij een hospitalisatie als gevolg van een coronabesmetting, op jouw hospitalisatieverzekering kunnen rekenen, zoals voorzien in de Algemene Voorwaarden.
Ja. In de voorwaarden is voorzien dat alle medische kosten gelinkt aan een hospitalisatie worden terugbetaald tot 2 maanden voor de opname. Als jouw opname wordt uitgesteld door de coronacrisis, zal Baloise Insurance de preperiode uitbreiden van de oorspronkelijk geplande opname tot de effectieve opnamedatum. Wij vragen hierbij dat je bij effectieve opname een bewijs levert van de oorspronkelijk geplande opnamedatum.
Ja. Zolang er een arbeidsovereenkomst bestaat, blijft ook de hospitalisatieverzekering verderlopen. Dat geldt zowel voor de hoofdverzekerde (werknemer) als de eventuele nevenverzekerden (partner, kinderen).
Arbeidsongeschiktheid
Ben je arbeidsongeschikt (en je bent ziek) als gevolg van een coronabesmetting, dan ben je verzekerd tegen inkomensverlies via jouw verzekering Gewaarborgd inkomen/Arbeidsongeschiktheid volgens de voorziene dekkingsvoorwaarden.
Arbeidsongeschiktheid als gevolg van een epidemie of pandemie is niet uitgesloten.
Ben je preventief in quarantaine geplaatst, zonder ziek te zijn? Dan kun je geen beroep doen op jouw verzekering Gewaarborgd inkomen. Enkel arbeidsongeschiktheid als gevolg van een ziekte of ongeval is verzekerd.
Bij een verzekering Gewaarborgd inkomen, een Omzetverzekering en een Arbeidsongeschiktheidsverzekering zal de verzekeraar enkel tussenkomst verlenen of een uitkering betalen als de verzekerde effectief arbeidsongeschikt is. Is die verzekerde ziek als gevolg van een corona-infectie met eventuele complicaties? Dan is dat verzekerd in de bovengenoemde verzekeringen, na aflevering van een attest.
Er is geen uitkering of tussenkomst in geval van:
- bedrijfssluiting of stopzetting van de activiteiten als gevolg van de overheidsmaatregelen n.a.v. de corona-epidemie;
- preventieve quarantaine of quarantaine zonder ziektesymptomen omwille van andere omstandigheden;
- een positieve coronatest zonder ziektesymptomen en/of arbeidsongeschiktheid.
Is er geen aanleiding voor een uitkering of tussenkomst? Dan zal ook de wachttijd niet beginnen lopen.
Het bovenstaande is van toepassing voor:
- de stand-alone polissen Gewaarborgd Inkomen, Arbeidsongeschiktheidsverzekering, en Omzetverzekering
- de aanvullende Arbeidsongeschiktheidsrente bij de hoofwaarborg Pensioen
- de aanvullende waarborg Premieterugbetaling bij arbeidsongeschiktheid.
Overlijden
Ja, als je een overlijdenskapitaal verzekerd hebt via een schuldsaldoverzekering, een groepsverzekering of een aanvullende overlijdensverzekering bij jouw spaarcontract, dan ben je ook gedekt bij overlijden als gevolg van een besmetting met het coronavirus.
Een overlijden als gevolg van een epidemie of pandemie is in principe niet uitgesloten. Ook wie, ondanks een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken in het buitenland verblijft, daar met een virus besmet wordt en aan de gevolgen ervan overlijdt, is verzekerd.
Heb je nog vragen?
Neem contact op met je makelaar.
Wij houden je in de komende dagen en weken via deze weg op de hoogte als we bijkomende relevante informatie hebben naar aanleiding van de coronacrisis.