Contact & Service

Schadegevallen

Heb je dringend hulp nodig? Wil je een schadegeval aangeven?

Schade door overstroming? Wat nu?

16/07 – De afgelopen dagen hadden bepaalde regio’s in ons land te kampen met een ongeziene hoeveelheid neerslag en dit leidde tot heel wat overstromingen en gevaarlijke situaties. Het belangrijkste is uiteraard de veiligheid van jou en je gezinsleden. Maar we begrijpen dat je mogelijk ook vragen hebt over de verdere afhandeling van je schadedossier. Hieronder lijsten we voor jou enkele tips op voor je schadeaangifte zodra je veilig naar je woning kunt terugkeren.

Over de aangifte

  • Neem zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsmakelaar.
  • Maak duidelijke en voldoende foto’s van beschadigde ruimtes en voorwerpen.
  • Maak ook een overzichtsfoto.
  • Maak een foto die aantoont hoe hoog het water stond of staat. 
  • Maak een zo gedetailleerd mogelijke verlieslijst: aantallen, merk en type bij elektronica, afmetingen, prijs per post.
  • Vergeet de werkuren van eigen opkuis niet. 
  • Bewaar beschadigde goederen indien mogelijk (wanneer er geen risico op bederven is). 
  • Geef bij de aangifte je rekeningnummer en BTW-statuut mee door.  

Extra’s

  • Moe(s)t je door de onbewoonbaarheid van je woning tijdelijk in een hotel verblijven? Ook die kosten kunnen gedekt zijn in de bijstand van je woonverzekering, als je dit tijdig meldt aan je verzekeraar.  Als dat nog niet gebeurd is, breng dan zeker zo snel mogelijk je makelaar hiervan op de hoogte.
  • Als je onmiddellijk bepaalde kosten moet maken (hotel, noodset kledij, …) kunnen we een voorschot uitkeren op de uiteindelijke schadevergoeding. Na aangifte van je makelaar kan je hierom vragen.
  • Is er naast de schade aan je inboedel ook ernstige schade aan je gebouw, dan kan je makelaar een expert aanstellen om die te begroten en eventuele tips te geven of saneringsbedrijven aan te stellen over herstelling, reiniging, …   
  • Wees extra voorzichtig als je in de buurt komt van elektrische leidingen die nat zijn geweest. Het gevaar op electrocutie is groot.

Wat te doen in geval van nood?

Bel naar de bijstandsservice:

Onze bijstandsservice is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar. Wij brengen jou en je wagen in veiligheid bij een auto-ongeval. Ook in het buitenland.

  • Deze gratis service is voorbehouden voor Baloise Insurance klanten met een verzekering BA Motorvoertuigen of Omnium
  • Alle contactgegevens van de bijstandsservice vind je terug op je groene kaart.

Je hebt een Omniumverzekering of je bent niet aansprakelijk voor het ongeval?

  • Geef eerst de schade aan bij je makelaar.
  • Zoek vervolgens een erkende hersteller in je buurt en geniet van het comfort en de service bij een hersteller uit ons vernieuwde Premium Plus-netwerk of Service PLus-netwerk.

Zoek een erkende hersteller in je buurt

Hoe wordt lichamelijke schade vergoed na een ongeval? Bekijk de module van Assuralia:

Open module 'Lichamelijke schade'

Aangifte arbeidsongeval

>> Arbeidsongeval aangeven

Deze aangifte kan maar worden ingevuld indien je over alle verplichte gegevens beschikt. Je kunt jouw aangifte daarom voorbereiden met dit overzicht van de verplichte velden.

Ongeval Gemeen recht

>> Ongeval gemeen recht aangeven

(Persoonlijke ongevallen 24/24 en Ongevallen privéleven)
Deze aangifte kan niet gebruikt worden voor een arbeidsongeval.

Meer informatie nodig?

  • Medisch attest
  • Ernstig arbeidsongeval of niet?
  • Overheidsdienst Toezicht Welzijn op het Werk (Arbeidsinspectie)
  • Wie inlichten?
  • Gewaarborgd loon

>> Meer informatie

Status van je dossier opvragen

  • Overzicht arbeidsongevallen
  • Ongevalanalyse
  • Jaarverslag Interne Preventiedienst

Status opvragen

Hospitalisatie

De kosten van een ziekenhuisopname kunnen al snel oplopen. Maak dan ook gebruik van je hospitalisatieverzekering.

Hier kun je terecht om aangifte te doen of je medische kosten in te dienen. Je kunt er ook terecht met je vragen voor wijzigingen in je hospitalisatieverzekering. Neem dan alvast je polisnummer bij de hand.