News

Baloise Insurance schenkt UZA vijftig thuismonitoringsets voor COVID-19-patiënten

31 maart 2021. Baloise Insurance ondersteunt het Universitair Ziekenhuis Antwerpen in de strijd tegen het opnieuw oprukkende COVID-19-virus. De verzekeraar schenkt 50 thuismonitoringsets voor COVID-19-patiënten. Zowel patiënten in thuisisolatie als patiënten die net het ziekenhuis verlaten hebben, sturen hiermee zelf hun vitale parameters continu digitaal door naar het medische team van het UZA. Bovendien is dit het eerste systeem dat het RIZIV terugbetaalt en vormt het de blauwdruk voor soortgelijke systemen bij andere zorginstellingen. “De druk op de COVID-19-afdelingen van het UZA vermindert hierdoor en tegelijk kunnen patiënten in hun eigen omgeving herstellen met de garantie op een kwalitatieve opvolging”, zeggen professor dr. Guy Hans en Baloise Insurance-CEO Henk Janssen.

Telecovid, het telemonitoringproject van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen voor COVID-19-patiënten, kan dankzij Baloise Insurance verder uitgebreid worden. De verzekeraar schenkt 50 extra monitoringsets aan het ziekenhuis. Daardoor kunnen voortaan meer patiënten thuis onder andere hun temperatuur, het zuurstofgehalte in hun bloed, hartslag en het aantal ademhalingen per minuut zelf registreren. De toestellen zenden die waarden digitaal door naar het UZA@Home-platform. Artsen van het UZA, maar ook de huisarts en de thuisverpleging kunnen die beveiligde data raadplegen en de patiënt opvolgen. 

“Zowel wie COVID-19-klachten krijgt en in thuisisolatie geplaatst wordt door de huisarts als wie een opname achter de rug heeft, kan via de telemetrie die wij aanreiken zelf waarden registreren. Alle betrokken zorgverleners behouden zo een duidelijk beeld van het verloop van de ziekte. Op die manier kunnen verschillende zorgverleners tijdig overleggen en aan de noodrem trekken wanneer het ziektebeeld niet gunstig evolueert.” - Professor dr. Guy Hans, UZA

Druk op spoed- en COVID-19-afdeling onder controle 

Patiënten die een thuismonitoringset ontvangen, krijgen voor het eerste gebruik uitleg via een thuisverpleegkundige. Ze ontvangen ook dagelijks een sms die hen eraan herinnert de vragenlijsten voor de medische opvolging in te vullen zodat het opvolgteam een volledig beeld krijgt van de toestand van de patiënt. Daarnaast kunnen ze ook telefonisch terecht bij het UZA voor technische vragen. Binnen het beveiligd platform kunnen de artsen ook  berichten uitwisselen met de patiënten om eventuele vragen te beantwoorden. Indien dit nodig wordt geacht door de huisarts of het behandelteam kan ook een videoconsultatie opgezet worden met onder meer andere specialisten. Nu het aantal besmettingen opnieuw in stijgende lijn is, wil het UZA op die manier patiënten ook vanop afstand bijstaan wanneer een bepaalde klacht opnieuw opduikt en zo vermijden dat ongeruste patiënten en familieleden de huisartsen overstelpen met telefoontjes. 

“Via ons platform en de thuismonitoringsets werken we complementair met de eerstelijnszorg en houden we de druk op onze spoed- en COVID-19-afdelingen onder controle. En dat zonder in te boeten aan kwalitatieve zorg.” - Professor dr. Guy Hans, UZA

Thuis rustig en veilig herstellen

Het feit dat patiënten in hun eigen omgeving dankzij de technologie met een gerust hart kunnen herstellen, is voor Baloise Insurance de hoofdreden waarom ze het project ondersteunen. Elke patiënt wil eenmaal uit het ziekenhuis kwalitatieve zorg blijven krijgen tijdens de herstelperiode. Zeker na een COVID-19-besmetting die volgens wetenschappers op middellange termijn ook nog een serieuze impact kan hebben. 

Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat 30 procent van de COVID-patiënten in ons land getroffen wordt door ‘long covid’, de officiële benaming voor langetermijngevolgen van corona. De meest voorkomende klachten zijn blijvende vermoeidheid en kortademigheid, maar klachten kunnen ook veel ingrijpender zijn. Daarnaast ontwikkelt één op de twee patiënten die behandeld werd op intensieve zorgen het zogenaamde post intensive care syndroom met fysieke klachten zoals spierpijn en spierzwakte, cognitieve klachten zoals concentratieproblemen en geheugenverlies, maar ook psychische klachten zoals angsten en depressie. Het Telecovid-project van het UZA is bovendien het eerste thuismonitoringssysteem voor COVID-19-patiënten dat goedgekeurd is door het RIZIV voor terugbetaling en vormt intussen de blauwdruk voor soortgelijke systemen in andere zorginstellingen. 

“Als verzekeraar weten we hoe belangrijk het is om snel en adequaat te kunnen helpen. In het Telecovidproject zien we dat technologie samen met menselijk contact de oplossing kan zijn in de strijd die we tijdens deze pandemie momenteel als maatschappij moeten leveren. Daarom dragen we graag ons steentje bij om zoveel mogelijk patiënten thuis in het comfort van hun eigen woning te laten herstellen. Dat kunnen ze doen op een veilige en verantwoorde manier zonder het risico te lopen dat er een onderliggende en aanslepende ziekte ongemerkt hun gezondheid en mentaal welzijn opnieuw in gevaar brengt.” - Henk Janssen, CEO Baloise Insurance

Meer nieuws

CSR

1 november 2020

Baloise Insurance start met rouwbegeleiding

Baloise Insurance begeleidt vanaf 1 november nabestaanden van overleden klanten met een groepsverzekering gratis bij hun rouwproces. De verzekeraar schakelt daarvoor de hulp in van erkende ...

CSR

2 oktober 2020

Over cybersecurity op Kanaal Z!

Belgische bedrijven zijn een gegeerd doelwit voor cybercriminelen. Maar liefst 12% van de aangevallen bedrijven gaven aan dat ze vorig jaar meer dan 500 keer geconfronteerd werden met een ...