News

Baloise Insurance wil aantal gevallen van cyberfraude drastisch helpen terugdringen

3 december 2019. Elke dag gebeuren er in België liefst 12.000 meldingen van phishing en gemiddeld 22 gevallen van identiteitsfraude. Cybercriminaliteit is vandaag al een gigantisch probleem dat in de toekomst alleen maar lijkt te zullen toenemen. Daarom voegt Baloise Insurance aan zijn nieuwe internetverzekering een digitale speurhond toe. Die kamt het internet de klok rond uit op zoek naar mogelijk gehackte kredietkaarten, e-mailadressen of rijksregisternummers van klanten. Zo helpt ze klanten in te grijpen om misbruik te beperken.

Je kind wordt online gepest of afgeperst, de vakantiewoning die je online boekte, blijkt niet te bestaan, of je ziet plots geld van je rekening gaan. Cybercriminaliteit zit al enkele jaren flink in de lift. Dat bleek nog uit de Veiligheidsmonitor 2018 van de federale politie. Naast een stijging met bijna 15 procent van geregistreerde feiten tegenover 2017, is er een dark number van 200.000 onlinemisdrijven die niet aangegeven worden. Het gaat dan om hacking, oplichting via internet, belaging, virtuele bedreiging en pestgedrag. Belgen worden dus vaker het slachtoffer van onlinemisbruik, maar weten duidelijk niet altijd hoe ze daarmee moeten omgaan.

Digitale speurhond op deepweb en darknet

Baloise Insurance wil dat hoge aantal gevallen van cyberfraude drastisch helpen terug te dringen en komt daarom met Cyber Safe Gezin, een internetverzekering met alarmfunctie. De verzekeraar gaat als eerste in België continu onlinemisbruik van persoonlijke gegevens van klanten monitoren, zelfs op het deepweb en darknet. Concreet kan de verzekeringnemer voor het hele gezin tot twaalf gegevens in het alarmsysteem invoeren, bijvoorbeeld e-mailadressen, kredietkaarten, telefoonnummers of rijksregisternummers. Als een van de gegevens op het internet wordt gevonden, krijgt de klant een melding dat er mogelijk misbruik is gepleegd. Maar hij krijgt ook advies en tips over hoe het probleem verholpen kan worden en hoe hij het in de toekomst kan voorkomen.

'Je kunt de alarmfunctie vergelijken met een digitale speurhond die 24 op 7 het hele internet uitkamt naar persoonlijke gegevens van klanten. Met Cyber Safe Gezin willen we inspelen op de huidige bezorgdheid van consumenten over hun onlineveiligheid en willen we ervoor zorgen dat families zonder zorgen het internet kunnen gebruiken. Het mag wel duidelijk zijn dat op termijn een cyberpolis even normaal zal worden als een brand- of burgerrechtelijkeaansprakelijkheidspolis.' - Bert Vander Elst, expert Baloise Insurance

Baloise Insurance liet de alarmfunctie, die uniek is in België, ontwikkelen door het Zweedse innovatieve bedrijf EyeOnID. Dat is gespecialiseerd in oplossingen voor proactieve identiteitsbescherming. Detecteren zij de persoonlijke gegevens van Baloise Insurance-klanten op malafide websites? Dan sturen ze de klant onmiddellijk een bericht en krijgt hij advies over wat hij moet doen om verder misbruik tegen te gaan.

'We zijn erg blij dat we de krachten kunnen bundelen met Baloise Insurance om cybercriminaliteit te bestrijden. Identiteitsfraude is de snelst groeiende misdaad ter wereld en bijna alle cybercriminaliteit begint met een soort fraude. Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Javelin is gebleken dat het gemiddeld 51 dagen duurt voordat identiteitsdiefstal wordt opgemerkt. Er kan veel gebeuren in die tijdspanne. Bij onze gebruikers merken we dat een op de drie e-mailadressen gedetecteerd wordt op plaatsen waar ze niet thuishoren.' - Patrik Ugander, CEO EyeOnID

Cyberpesten en onlineoplichting

Naast de alarmfunctie die voor gemoedsrust moet zorgen, is Cyber Safe Gezin bovenal een verzekering die je schade vergoedt bij financieel verlies, bijvoorbeeld bij fraude in het kader van onlineshoppen. Wij vergoeden zo’n financieel verlies tot 7.500 EUR. Cyber Safe Gezin biedt ook bijstand, wanneer je bijvoorbeeld het slachtoffer wordt van cyberpesten, phishing en onlineoplichting. Wordt je computer gehackt, dan zorgt die bijstand ervoor dat je er weer snel op kunt werken. Of wordt je dochter of zoon bijvoorbeeld op het internet gepest, dan betalen we indien nodig een eerste consultatie voor psychologische bijstand. Baloise Insurance zal er ook voor zorgen dat de pestcommunicatie verwijderd wordt of ondergesneeuwd geraakt. Heeft het slachtoffer nood aan rechtsbijstand, dan is ook dat voorzien in Cyber Safe Gezin. Een individuele bescherming van Cyber Safe Gezin kost 9 euro per maand. Wie zijn hele gezin wil beschermen, betaalt 13 euro per maand.
Er zijn natuurlijk enkele situaties waarin we geen tussenkomst verlenen, zoals voor schade die voortkomt uit feiten waarvan de klant op de hoogte was voordat de polis aanving of schade die opzettelijk veroorzaakt is.

Wil je zelf gratis checken of je e-mailadres gehackt is? Dan kan dat hier.
Meer info over Cyber Safe Gezin vind je hier.

Ook cyberverzekering voor bedrijven

Ook voor bedrijven komt Baloise Insurance met een cyberverzekering. Vandaag is nog geen 20 % van de Belgische ondernemingen verzekerd tegen een mogelijke cyberaanval, terwijl er nu zeventien keer meer verzekeringsclaims zijn dan vijf jaar geleden. Hackers focussen immers op beveiligingsgaten en die zijn bij kmo’s nog vaak het grootst.

Met Cyber Safe Bedrijven, gericht op kleine bedrijven en kmo’s (met een omzet tot 50 MIO EUR), wil Baloise Insurance de nodige bescherming bieden wanneer de preventie heeft gefaald. Met een polis die zowel de schade aan de onderneming als aan derden verzekert en die 24/7 IT-bijstand biedt, vanop afstand en ter plaatse,  kunnen verzekerde bedrijven zich snel weer focussen op hun corebusiness. Zijn er geen preventiemaatregelen, bijvoorbeeld beveilligde toegang met gebruikersnaam en wachtwoord, een firewall, antivirussoftware en back-ups? Dan biedt Baloise Insurance geen tussenkomst.

Meer info over Cyber Safe Bedrijven vind je hier.

__________

Cyber Safe Gezin is een aansprakelijkheidsverzekering van Baloise Insurance. Die verzekering is onderworpen aan het Belgisch recht. Wil je een polis nemen? Bekijk dan de IPID-fiche en onze Algemene Voorwaarden om je grondig te informeren over je wettelijke bescherming op www.baloise.be. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met je makelaar.

 

Heb je klachten? Laat het ons weten per brief, telefonisch (078 15 50 56) of per e-mail (klacht@baloise.be). Biedt dat geen oplossing? Dan kun je contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen: www.ombudsman.as, de Meeûssquare 35 – 1000 Brussel.

Meer nieuws

Product

8 november 2018

Private lease: bedrijfswagen zonder bedrijf

Baloise Insurance maakt als eerste in ons land leasing aan particulieren via makelaars mogelijk. De verzekeraar werkt daarvoor samen met leasemaatschappij ALD Automotive, marktleider in België.

Product

5 december 2017

Schouwbrand: vaak voorkomend, maar makkelijk te voorkomen

Baloise Insurance telt tot vier branden per maand door slecht onderhouden schouw