Veiligheid van de klant staat centraal
- Winst vóór belastingen stijgt met 54 % tot 179,4 miljoen euro in 2015
- De totale omzet stijgt met 6,3 % tot 1.354,8 miljoen euro
- Sterke groei van 8,4 % in Leven, in een globaal slinkende markt
- Gezonde schadeportefeuille met een combined ratio van 95,4 %
- Ook in Niet-Leven een solide stijging van de omzet met 5,1 %
Gezonde portefeuille Schadeverzekeringen groeit met 5,1 %
In Schadeverzekeringen tekende Baloise Insurance een groei op van 5,1 %: het premie-inkomen steeg in 2015 naar ruim 833 miljoen euro. We bleven vorig jaar gespaard van natuurrampen met een grote schadelast. De combined ratio – de verhouding tussen de inkomsten en de kosten – bedroeg 95,4 %. Deze ratio is de graadmeter voor de gezondheid van de portefeuille. In september lanceerde het bedrijf haar nieuwe autopolis met kortingen voor veilige en ecologische wagens. Baloise Insurance zette ook volop in op verkeersveiligheid en innovatie.
Omzet in levensverzekeringen groeit met 8,4 % terwijl de markt slinkt
Baloise Insurance kon in 2015 opnieuw een mooie groei noteren in haaromzet Levensverzekeringen. Die steeg met 8,4% tot 521 miljoen euro. De lage rentestand blijft een grote uitdaging. De levensverzekeringenmarkt heeft het moeilijk, maar Baloise Insurance heeft daar een antwoord op gevonden met haar aantrekkelijke productengamma dat de klant toelaat een voor hem optimale keuze te maken op het vlak van rendement en zekerheid.
Ondernemingen, Maritieme en Transportverzekeringen en de Waalse markt zijn groeipijlers
Niet voor niets beschouwt Baloise Insurance Maritieme en Transportverzekeringen als een van haar groeipijlers. Met een stijging van bijna 57 % tegenover 2014, bevestigt zij haar positie als marktleider en ziet ze nog groeipotentieel.
“De mooie resultaten geven me vertrouwen in de toekomst van ons bedrijf. Maar ze zijn natuurlijk geen garantie voor succes in die toekomst. We blijven als bedrijf uitkijken naar alle mogelijkheden om rendabel verder te groeien. Naast de Maritieme en Transportverzekeringen zien we voor Baloise Insurance groeimogelijkheden in het segment Ondernemingen. Ook in het Waalse landsgedeelte kunnen we onze aanwezigheid nog vergroten. We nemen initiatieven om deze groeiambities- samen met de makelaar – waar te maken.
De klantoriëntatie bij Baloise Insurance zal vooral gericht zijn op het verhogen van de veiligheid bij onze klanten. Want niets is belangrijker voor een mens dan gezondheid, een veilige woonomgeving voor je gezin, op een veilige manier aan het verkeer kunnen deelnemen en de financiële risico's optimaal beschermen. Een werkgever wil hetzelfde voor zijn werknemers: een zo veilig mogelijke werkomgeving en de zekerheid van een zo gegarandeerd mogelijk inkomen. Onze polissen in klare taal zijn een ander voorbeeld van onze klantgerichte aanpak. Als klanten en makelaars van Baloise Insurance over 5 jaar tot de conclusie komen dat Baloise Insurance dé maatschappij is die hen het veiligste gevoel geeft, dan heb ik mijn werk goed gedaan.” – Henk Janssen, CEO
Samenvatting van de cijfers
In EUR |
2015 |
Omzet |
1,35 miljard |
Leven |
521 miljoen |
Schadeverzekeringen |
834 miljoen |
Groei in omzet |
6,3% |
Leven |
8,4% |
Schadeverzekeringen |
5,1% |
Combined Ratio (bruto) |
95,4% |
Winst voor belastingen |
179,4 miljoen |