Een op de drie Belgen wil coach om aan sporten toe te komen

Baloise Insurance lanceert platform om Belg fysiek en mentaal gezonder te krijgen

Een op de drie Belgen wil een coach die hen motiveert om te sporten. Bij de 25- tot 34-jarigen, de leeftijdsgroep waarin veel ouders met jonge kinderen zitten, loopt dat zelfs op tot de helft. Na een drukke dag op kantoor en zorgen voor de kinderen, vinden we de motivatie niet om nog te bewegen. Dat blijkt uit een onderzoek van Baloise Insurance. De verzekeraar lanceert daarom een onlineplatform waarbij een coach je een fysiek of mentaal doel op maat helpt te behalen.

Tien kilometer lopen, zonder hijgen de trap nemen of enkele keren per week lenigheidsoefeningen doen. Veel mensen hebben wel de plannen om te bewegen, maar komen er vaak niet toe. Voor een op de drie Belgen lukt het niet om drie keer per week twintig minuten intensief te sporten. 35,7 % komt ook niet aan de minimumvereisten van vijf dagen per week een half uur rustig te wandelen of te fietsen. Dat blijkt uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarmee scoren we slechter dan het gemiddelde van een op de vier wereldwijd.

Nochtans lijken loop- en andere sportwedstrijden steeds populairder te worden in ons land. Elk jaar nemen tientallen BV’s eraan deel, en ook familie en collega’s zie je foto’s of looptijden delen op sociale media. Door onze sedentaire levensstijl zijn we ons wel meer bewust geworden van het belang aan beweging. Maar toch vindt een groot deel nog altijd de motivatie niet om zich enkele keren per week uit de sofa te hijsen, blijkt uit een studie van Baloise Insurance.

Uitdaging met coach

Een op de drie Belgen wil daarom een coach die hen kan motiveren om te bewegen, blijkt uit een onderzoek van Baloise Insurance bij 900 Belgen. In de leeftijdscategorie met veel jonge ouders zegt zelfs de helft hier nood aan te hebben. Verzekeraar Baloise Insurance komt daarom met B-Tonic, een onlineservice waarbij deelnemers samen met een coach een persoonlijke uitdaging of doel kunnen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan tien kilometer lopen in één uur, de 20 kilometer van Brussel lopen, een paar kilootjes afvallen door gezonder te eten of leniger worden. Deelnemers kiezen eerst hun uitdaging en krijgen een check-up en een professioneel trainingsprogramma van drie maanden op maat. De verzekeraar werkt hiervoor samen met Energy Lab.

Op een persoonlijke pagina krijg je ook tips op maat over voeding, preventie voor blessures, en mentale gezondheid. Het digitale platform moet mensen die het nut van sporten, gezondheid en welzijn inzien een stukje ‘ontzorgen’. Op het platform vinden deelnemers ook hulp en steun bij elkaar om hun doel te bereiken.

'Het is misschien opmerkelijk dat een verzekeraar hiermee begint, maar vandaag is het nodig om als verzekeringsmaatschappij nieuwe pistes te bewandelen. Baloise Insurance wil ook een gezondheidsmaatschappij zijn: met bescherming van je dierbaarste bezit, en daar hoort je gezondheid bij. We willen met andere woorden helpen om de Belg zich beter in zijn vel te laten voelen. Daarom focussen we op welzijn en fitheid van lichaam en geest. B-Tonic is er voor zij die het nut van sporten en mentale gezondheid inzien, maar geen tijd hebben om alles zelf uit te dokteren of moeite hebben om gemotiveerd te blijven. Denk bijvoorbeeld aan de start-to-runners die ook de tien kilometer willen lopen. Het platform biedt daartoe een professionele, persoonlijke en toegankelijke oplossing.'

Joris Smeulders, Gedelegeerd bestuurder van Baloise Insurance

In een tweede fase wordt het aanbod van B-Tonic uitgebreid en zal het zich ook gaan richten op de mentale gezondheid, ter preventie van burn-outs of stoppen met roken bijvoorbeeld. Het totale pakket kost 105 euro voor drie maanden, een Baloise Insurance-klant betaalt 75 euro.

De verschillende uitdagingen vind je op: http://www.b-tonic.be