Lees meer

Verzekeraar investeert in gemoedsrust van de Belg

Antwerpen, Verzekeraar Baloise Insurance sluit haar boekjaar 2017 af met een winst voor belastingen van 126,7 miljoen euro met vooral een mooie groei in het segment Niet-Leven. De cijfers illustreren hoe de verzekeraar, vijf jaar na de lancering van de merknaam in België, een sterk en geliefd merk is geworden bij de consument. Baloise Insurance wil verder investeren in initiatieven die zorgen voor meer gemoedsrust op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid, brandpreventie en welzijn op het werk.

  • Winst vóór belastingen van 126,7 miljoen euro
  • Omzet 1,43 miljard euro
  • Zeer rendabele groei in Niet-Leven (3,4 %) overtreft de markt
  • In Leven achteruitgang in tak 21/26 (9,6 %) maar sterke groei in tak23 (46 %)
  • Combined ratio: 91,9 %

Focus op gemoedsrust voor onze klanten

Onze medewerkers behandelden samen met meer dan 1.000 partnermakelaars in totaal rond de 198.000 schadegevallen. Maar meer nog dan schade te vergoeden, zette Baloise Insurance zich in 2017 zwaar in om haar klanten een veilig gevoel te geven. Dat vertaalde zich in heel concrete initiatieven.

“Met Safe Home Fire & Water ontwikkelden we bovenop de woningpolis een extra bescherming, inclusief de plaatsing van slimme rook- en waterdetectoren, een hersteldienst voor problemen met elektriciteit en loodgieterij, én een veiligheidsdoorlichting van je huis. Maar ook in het verkeer zetten we in op gemoedsrust en preventie. We stapten, samen met Vias Institute, in het project Smart Drivers dat jongeren stapsgewijs begeleidt om een veilige chauffeur te worden. Het bestaat uit een online platform en een applicatie die hun rijgedrag meet.”

Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance

Investeren in een menselijk imago bij klanten, makelaars en medewerkers

De merknaam Baloise Insurance bestaat nu vijf jaar in België en wil een geliefd merk blijven bij klanten, makelaars en medewerkers. Daarom investeert ze veel in projecten en initiatieven die zorgen voor naamsbekendheid én voor een gevoelsmatige band met haar klanten en partners. Maar dat begint bij hoe Baloise omgaat met haar eigen medewerkers, waarin ze inzet op het vlak van sport, gezondheid en welzijn op het werk.

“Gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten en daarom vinden we de investeringen die we doen in onze eigen medewerkers en makelaars erg belangrijk. Zo is Baloise Insurance uitgegroeid tot een gekend en gerespecteerd merk, en wil het graag ook een geliefd merk blijven. Met de opkomst van de digitalisering zal het verschil niet gemaakt worden door snelheid of prijs, maar wel door de emotionele band met de klant en de persoonlijke service van de makelaar.”

Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance

Baloise Insurance blijft ook actief in sportsponsoring. Zo wordt het contract met de wielerploeg Sport Vlaanderen-Baloise, dat al 10 jaar loopt, nog eens met 2 jaar verlengd. Samen met de Vlaamse Gemeenschap ondersteunt Baloise zo de opleiding en de doorstroming van jong wielertalent. Ook de sponsorcontracten voor de Baloise Belgium Tour en de Zesdaagse van Gent worden verlengd met 2 jaar.

Mooie winst

Baloise Insurance sloot 2017 af met een winst van 126,7 miljoen euro voor belasting, 30 miljoen euro minder dan vorig jaar. Dit is een gevolg van minder meerwaarderealisaties in het financiële resultaat. Het operationeel resultaat van Baloise stijgt met 30 miljoen euro. De voortdurende focus op preventie vertaalt zich bij Baloise in een zeer goede ‘combined ratio’ - de verhouding tussen premie-inkomsten en schade en andere kosten - van 91,9 %. De omzet bleef status quo op 1,43 miljard euro.

Niet-Leven: sterkere groei dan de markt

In Niet-Leven is er een rendabele groei van 3,4 procent, in een markt die slechts met 2 % stijgt. Baloise realiseerde een sterke groei in het segment van de totaalklanten, met meer dan 15 %. In Ondernemingen groeide de verzekeraar met 14,5% en zelfs met meer dan 17 % in de doelgroepen afwerking bouw, transport en logistiek, handel en distributie. Op het vlak van Maritieme verzekeringen werkt Baloise Insurance verder aan haar rendabele groei in België, Nederland en Frankrijk en dit in een zeer competitieve markt.

Leven: mooie resultaten in recurrente premies en tak23

De omzet in levensverzekeringen niet verbonden aan een beleggingsfonds (tak 21-tak26) daalde in 2017 met 9,6 % conform de evolutie op de Belgische markt (-10,2 %). Een daling die vooral een gevolg was van minder koopsommen. De recurrente premies stegen met 5 % Daartegenover realiseerden we in producten gebonden aan een beleggingsfonds (tak23) een groei van meer dan 46 %.

Investeringen in infrastructuur

Baloise Insurance blijft geïnteresseerd in vastgoed investeringen. Omdat er op deze markt een prijsdruk is door de aanwezigheid van Aziatische investeringsfondsen en bedrijven wordt er ook naar infrastructuurinvesteringen gekeken.