Bedrijfswagen zonder bedrijf: dankzij Baloise Insurance ‘private lease’ nu ook binnen handbereik via makelaars

Baloise Insurance maakt als eerste in ons land leasing aan particulieren via makelaars mogelijk. De verzekeraar werkt daarvoor samen met leasemaatschappij ALD Automotive, marktleider in België. Met 10.000 contracten in 2017 groeide op korte tijd de interesse in private lease in België. Experts geloven dat die interesse voor autogebruik tegenover autobezit alleen nog maar zal stijgen.

Voor een vast maandbedrag een nieuwe auto huren en daardoor alleen nog moeten bijbetalen voor brandstof en boetes: het beproefde concept van de klassieke bedrijfswagen spreekt ook veel andere Belgen aan. In het maandbedrag zijn kosten zoals herstellingen, onderhoud, verzekering en belastingen (BIV en jaarlijkse verkeersbelasting) inbegrepen.

Eerste verzekeraar

Om het grote publiek te bereiken waren er de afgelopen jaren, naast het klassieke aanbod via autodealers, ook al samenwerkingen tussen verschillende leasingmaatschappijen en ketens als Gamma, Carrefour en Media Markt. Nu komt ook Baloise Insurance samen met ALD op de 'private lease'-markt. Wie interesse heeft om een wagen te leasen, kan binnenkort dus ook een contract afsluiten bij zijn makelaar.

'Als verzekeraar merken we dat de wereld van de mobiliteit razendsnel verandert. Mensen willen ontzorgd worden, zeker als ze met schade te maken krijgen. Maar we willen ook buiten schade zorg dragen voor het comfort en de gemoedsrust van onze klanten. Met ons Safe Lease-aanbod kun je op een termijn van twee tot vier jaar leasen en zijn op de brandstofkosten en boetes na alle overige kosten inbegrepen. Uiteraard ook de verzekering. Daarnaast geniet je een fleetkorting die veel hoger is dan de korting die je kunt bekomen als je particulier een auto koopt. Bovendien hoef je niet in één keer het aankoopbedrag op tafel te leggen én ben je ingedekt tegen onverwachte kosten zoals herstellingen of wisselstukken. Je weet dus elke maand exact wat het voertuig je kost. Ander voordeel: aangezien bij ons alles via de makelaar verloopt, krijg je nog extra advies bij het afsluiten van het contract en persoonlijke service bij schade.'

Noël Pauwels, Gedelegeerd Bestuurder Baloise Insurance

Alleen nog maar aan tanken en aan de carwash denken: al 10.000 Belgen rijden rond met een 'private lease'-contract

Steeds populairder

Bedrijven leasen al jaren auto’s voor hun werknemers, maar particulieren doen dat nog niet lang zelf. Het concept werd pas drie jaar geleden geïntroduceerd in ons land, maar de voorbije twee jaar is de interesse sterk gestegen. In 2017 reden 10.000 wagens met een 'private lease'-contract, blijkt uit cijfers van Renta, de federatie van de voertuigenverhuurders. Bij onze Nederlandse buren is het fenomeen al populairder: daar rijden al 100.000 'private lease'-wagens rond.

'Ik zit twintig jaar in de leasingindustrie en heb nog nooit een product gezien dat zo snel groeit. Terwijl we vroeger absoluut een auto wilden bezitten, willen we die nu vooral zorgeloos kunnen gebruiken. Maar in tegenstelling tot autodelen staat hij wel altijd klaar voor de deur. Vandaag zien we vooral interesse van jongeren: zij hebben geen startkapitaal nodig en hoeven niet bezig te zijn met inschrijvingstaksen of verzekeringen. Maar we merken ook dat de interesse van 50-plussers en vanuit de hogere inkomens groeit, waarbij de persoonlijke keuze ook belangrijker zal worden. Denk bijvoorbeeld aan een werknemer die altijd een bedrijfswagen heeft gehad en met pensioen gaat. Maar het kan ook een alternatief zijn voor mensen die een lening moeten aangaan om een wagen te kopen.'

Miel Horsten, CEO van ALD Automotive België

Antwoord op de cash-for-carregeling

Het 'private lease'-aanbod kan ook een antwoord zijn op de cash-for-carregeling, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een som geld die ze dan vrij kunnen spenderen. Via private lease kun je dan een kleiner en goedkoper model kiezen van een merk naar keuze, waardoor je uiteindelijk nog cash overhoudt.

Contract volledig op maat bij de makelaar

Vandaag wordt private lease nog vaak geassocieerd met het huren van kleinere auto's tegen erg scherpe tarieven. Wij differentiëren ons onder meer door een ruim scala aan wagens in het aanbod op te nemen, zowel kleine als grotere. Je kunt je contract volledig op maat samenstellen bij de makelaar: met de mogelijkheid van bestuurdersdekking, winterbanden of de garantie op een vervangwagen voor langer dan vijf dagen bijvoorbeeld. In een eerste fase is het Safe Lease-aanbod bij twintig makelaars over heel België beschikbaar.