Nationale Complimentendag: een complimentje is meer waard dan u denkt!

1 maart is Nationale Complimentendag. Op de werkvloer wordt vaak te weinig gedacht aan complimentjes en hun
toegevoegde waarde op het vlak van erkenning en motivatie.  Hoog tijd om eens te kijken wat een compliment kan teweegbrengen!

Wat leren wetenschappelijke studies ons?

Over (het gebrek aan) complimenten op de werkvloer en de meerwaarde ervan is er al heel wat studiewerk verricht. Wij geven u alvast enkele resultaten mee.

  • Een studie van Stepstone toonde aan dat slechts 24 % van de Belgen regelmatig een schouderklopje krijgt van zijn
    manager op het werk. In Zweden was dat 41 %. Gebrek aan erkenning is een belangrijke reden voor werknemers om van job te veranderen. Werkgevers doen er dan ook goed aan om hierop in te spelen en hun medewerkers regelmatig te belonen met positieve feedback.
  • Vrouwen verkiezen een schouderklopje zelfs boven een loonsverhoging, zo blijkt uit een studie van Professional
    Women’s Network waaraan 1.521 Europese vrouwen deelnamen. In het verlengde daarvan wees een Japans onderzoek uit dat complimenten de prestaties van werknemers in dezelfde mate verbeteren als een loonsverhoging.
  • Een Nederlands onderzoek leert ons ook dat door schouderklopjes het ziekteverzuim grondig daalt. 

Maar hoe doet u dat nu? Een goed compliment geven?

Een complimentje geven aan een medewerker kan hem of haar vleugels geven. Maar hoe pakt u dat aan? We zetten enkele handige tips op een rijtje.

  • GEBRUIK DE IK-VORM
    ‘Ik vind je vastberadenheid een sterke troef om klanten te overtuigen’, klinkt een stuk sterker dan ‘Blijf volhouden’.
  • WEES SPECIFIEK
    ‘Goed zo’ is te vrijblijvend. ‘Ik vind dat je dat met die persoonlijke uitnodiging op een zeer professionele manier aangepakt hebt’, klinkt al veel beter.
  • OVERDRIJF NIET
    Doe het regelmatig, maar elke dag opnieuw dezelfde medewerker
    5 complimenten geven, is erover en komt ook ongeloofwaardig over.
  • GEEF GEEN COMPLIMENTEN TEN KOSTE VAN ANDEREN
    ‘Die blunders van X heb jij goed opgelost’ is absoluut fout!
  • GEEF VERTROUWEN
    ‘Ik ben er zeker van dat je dit goed zult doen.’