Waarmee houd je rekening bij de aankoop van een e-bike?
De verkoop van e-bikes blijft jaarlijks toenemen. Overweeg je zelf om een e-bike aan te kopen? Schaf er dan eentje aan die bij je past.
Houd bij de aankoop van een e-bike rekening met:
- je persoonlijke rijbehoeften: gebruik je de e-bike voor woon-werkverkeer, om recreatief te fietsen, …?
- de afstanden die je wenst af te leggen met je e-bike.
- je algemene fietsbehendigheid.
- je behendigheid bij het op- en afstappen: je kunt kiezen voor een heren- of damesframe of voor een frame met een extra lage opstap.
- de gewenste trapondersteuningskracht: wil je een e-bike met een trapkrachtsensor of met een bewegingssensor?
- de positie van de motor op de e-bike: voorwielmotor, middenmotor, achterwielmotor.
- het type accu en de actieradius.
- de positie van de accu.
- het gewicht van de e-bike: een e-bike weegt, inclusief de motor en de accu, al gauw 7 tot 10 kilogram zwaarder dan een gewone fiets.
Maak een proefrit met de e-bike
Probeer de e-bike altijd eerst uit voordat je overgaat tot een aankoop. Doe dat niet tijdens een rit van een paar minuten maar trek hiervoor voldoende tijd uit:
- Test de e-bike in verschillende versnellingen.
- Hoe reageert de e-bike op hellingen?
- Hoe voelt de ondersteuning aan? Vloeiend of schokkerig?
- Kun je het gewicht van de e-bike hanteren?
- Heb je voldoende controle over de e-bike?
- Is het display goed leesbaar en beheers je alle functies?
De verschillende soorten e-bikes
Je hebt drie categorieën: een e-bike met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerde e-bike en een speedpedelec. Hoe weet je nu met welke e-bike je te maken hebt? We sommen voor jou de verschillenden soorten met hun eigenschappen even op.
- De e-bike met elektrische hulpmotor van maximaal 250 W gaat tot 25 km/h. Dat type fiets heeft enkel trapondersteuning.
- De gemotoriseerde e-bike heeft een hulpmotor van maximaal 1.000 W en gaat tot 25 km/h. Naast trapondersteuning kunnen die e-bikes ook vaak zelfstandig rijden.
- De speedpedelec heeft een hulpmotor van maximaal 4.000 W. Met die fiets kun je tot 45 km/h gaan. Net als de gemotoriseerde e-bike bieden ze trapondersteuning, maar kunnen ze ook meestal zelfstandig rijden.
Let wel: voor die categorie heb je een rijbewijs nodig en moet je verplicht een helm dragen. Dat type e-bike moet je ook inschrijven bij de DIV.
Veilig in het verkeer met je e-bike
Je hebt je e-bike aangeschaft, tijd om de weg op te gaan. Met deze tips zet je veiligheid voorop:
- Draag steeds een degelijke fietshelm. Kies de juiste maat en volg de instructies voor het instellen van de helm.
- Draag steeds reflecterende of goed zichtbare kledij.
- Matig je snelheid in functie van de verkeerssituatie.
- Houd meer dan ooit rekening met andere weggebruikers.
- Schakel terug wanneer je bij verkeerslichten halt houdt.
- Wees voorzichtig bij het op- en afstappen van je e-bike.
- Bescherm jezelf en je e-bike met een fietsverzekering. Zo ga je steeds zonder zorgen de weg op.
Voor-en nadelen e-bikes
E-bikes hebben veel voordelen
De e-bike is naast een gewone fiets het snelste vervoermiddel op korte afstanden. Daarnaast is de e-bike ook populair omwille van enkele andere voordelen:
- Je bent (bijna) even snel als een bromfiets maar je hoeft geen benzine te tanken.
- Je hoeft je niet meer op te winden over lange files en je hoeft ook geen parkeerplek meer te zoeken.
- Je komt zonder vermoeid te zijn en onbezweet aan op je werk dankzij de elektrische trapondersteuning van je e-bike.
- Je bent minder gestrest én je werkt aan je conditie.
Maar er zijn ook enkele gevaren
E-bikers lopen tot 40 % meer risico om op voetgangers en andere fietsers te botsen dan gewone fietsers. Dat komt door de snelheid van een e-bike. Bij een snelheid van 25 km/h, de gemiddelde snelheid van een e-bike, is de remafstand 8,7 meter. Dat is een stuk langer dan bij een gewone fiets en bij de speedpedelec is de remafstand nog groter. Wie dus met een e-bike niet genoeg op het verkeer anticipeert, is gezien.
We raden je daarom aan om in het begin zelf enkele kleine fietstochtjes te maken. Zo leer je je e-bike aanvoelen en krijg je hem beter onder controle. Probeer ook niet meteen de maximale snelheid te halen. Dat komt wel naarmate je je beter voelt op je nieuwe e-bike.
Daarnaast worden tweewielers nog altijd minder goed gezien door hun vierwielige vrienden. We raden je dan ook aan om steeds een fietshelm te dragen, ook als het voor jouw type e-bike niet verplicht is. Rij ook overdag met licht en reflectoren: zo ben je beter en sneller zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.
En vergeet ten slotte niet om je e-bike op slot te doen met een stevig slot, zodat je ook morgen weer snel op weg kunt.