News

Baloise Insurance zet in op veranderende mobiliteit

7 maart 2019. Baloise Insurance sluit haar boekjaar 2018 sterk af met een winst vóór belastingen van 172,3 miljoen euro, 45 miljoen hoger dan in 2017. Niet-Leven groeide sterker dan de markt.

De verzekeraar investeerde het afgelopen jaar fors in initiatieven die de consument meer gemoedsrust en comfort geven op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid, gezondheid en welzijn.

  • Winst vóór belastingen van 172,3 miljoen euro
  • Omzet 1,49 miljard euro
  • Zeer rendabele groei in Niet-Leven (+5,9 %) overtreft de markt
  • In Leven groei van 7,7 % in recurrente premies
  • Combined ratio: 92,3 %

Baloise Insurance boekt een mooie winst in 2018 en zet in op veranderende mobiliteit

Mee met veranderende mobiliteit

Baloise Insurance speelt sterk in op de veranderende noden op het vlak van mobiliteit. Zo maakte ze vorig jaar in samenwerking met ALD Automotive als eerste in ons land autoleasing aan particulieren via makelaars mogelijk. Met dat Safe Lease-aanbod kun je op een termijn van twee tot vier jaar een auto leasen en zijn op de brandstofkosten en boetes na alle overige kosten inbegrepen, zoals bijvoorbeeld de autoverzekering.

"We willen behalve het vergoeden van schade ook zorg dragen voor het comfort van onze klanten. Daarnaast willen we door deel uit te maken van nieuwe ecosystemen ook zoveel mogelijk leren om ons als verzekeraar voor te bereiden op de toekomst." - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance

Baloise Insurance verzekerde de eerste zelfrijdende shuttle op de openbare weg en kijkt ook verder in de toekomst, bijvoorbeeld om het dronetransport van medisch materiaal te verzekeren.

"We sloten een partnership met Helicus, dat via het platform Helicus Aero Initiative (HAI) medisch dronetransport wil regelen. Door de vele files verliezen de koeriers van medicatie en bloedstalen immers te veel tijd als ze van het ene naar het andere ziekenhuis rijden. Het dronetransport kan daarvoor een goede oplossing bieden." - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance

Digitaal, maar met een menselijke benadering

'Digitaal als het kan, menselijk als het moet', zo luidt onze strategie, zegt Henk Janssen. Via digitalisering maakt Baloise Insurance in de eerste plaats de bedrijfsvoering efficiënter en ondersteunt ze de makelaars in hun dienstverlening om zo de klant nog beter te kunnen helpen.

Uit cijfers van Assuralia blijkt dat klanten blijven geloven in die adviesrol, want meer dan een op de twee polissen in België wordt verkocht door een verzekeringsmakelaar. De verzekeraar blijft het erg belangrijk vinden om een persoonlijke band te onderhouden met zijn klanten, partners en medewerkers.

'Om die band nog sterker te maken, lanceerden we onder meer B-Tonic. We beschermen je dierbaarste bezit, en dat is bij uitstek je gezondheid. B-Tonic is het online platform dat mensen helpt om hun persoonlijke doelen te realiseren op het vlak van fysieke of mentale gezondheid.' - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance

Verzekeraar met een hart

Baloise Insurance blijft zich ook inzetten voor het goede doel. Zo lanceerde het vorig jaar het ‘Better Together’-Charter dat meer dan 300 makelaars mee ondertekenden. Klanten kiezen bij het afsluiten van een verzekering ook meteen welk goed doel ze willen steunen, zonder dat ze daarvoor extra moeten betalen. Organisaties als Natuurpunt, Stichting Emilie Leus of Cliniclowns krijgen daardoor meer slagkracht.

Tevreden medewerkers

Ook de tevredenheid van de medewerkers krijgt veel aandacht, met vele initiatieven op het vlak van gezondheid en welzijn op het werk. HR-adviesbureau Korn Ferry Hay zette Baloise Insurance het afgelopen jaar dan ook in de top drie van Belgische werkgevers met de hoogste werknemerstevredenheid. 'Tevreden collega's zorgen voor tevreden klanten', zegt Henk Janssen.

Mooie winst

Door te kiezen voor bovenstaande aanpak, sloot Baloise Insurance 2018 af met een winst van 172,3 miljoen euro vóór belasting, 45,6 miljoen euro meer dan vorig jaar. De voortdurende focus op preventie vertaalt zich bij Baloise Insurance in een zeer goede ‘combined ratio’ - de verhouding tussen premie-inkomsten en schade en andere kosten - van 92,3 %. Die ligt iets hoger dan in 2017 (91,9 %) door de voorjaarsstormen in januari en februari. De omzet kwam met 1,49 miljard euro 4,4 % hoger uit dan in 2017.

Niet-Leven: sterkere groei dan de markt

In Niet-Leven is er een rendabele groei van 5,9 %, wat de markt overtreft. Vooral in het segment Ondernemingen en in Wallonië noteert de verzekeraar een sterke groei van respectievelijk 13,2 % en 7,5 %.

Leven: consument wordt zich meer en meer bewust van pensioenproblematiek

Als gevolg hiervan ziet Baloise Insurance de recurrente premies in haar fiscale producten groeien met maar liefst 7,7 %. Ook valt de verschuiving van het risicoprofiel van de klanten op. Door de aanhoudende lage rente stijgt het aandeel van het tak23-gedeelte met 34 %.

Meer nieuws

Financial

2 maart 2019

Baloise koopt duurzaam gebouw 'THE LINK' van Ghelamco

Baloise Insurance en de internationale vastgoedontwikkelaar Ghelamco Invest hebben de verkoop van het kantorencomplex THE LINK – Antwerpen succesvol afgerond.

Financial

10 oktober 2018

Recordcijfers voor Baloise Insurance na eerste helft 2018

Verzekeraar Baloise Insurance sluit de eerste jaarhelft van 2018 af met recordcijfers. De omzet halverwege het jaar ligt ruim 9 % hoger dan die van vorig jaar op hetzelfde moment.