De verzekeraar investeerde het afgelopen jaar fors in initiatieven die de consument meer gemoedsrust en comfort geven op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid, gezondheid en welzijn.
- Winst vóór belastingen van 172,3 miljoen euro
- Omzet 1,49 miljard euro
- Zeer rendabele groei in Niet-Leven (+5,9 %) overtreft de markt
- In Leven groei van 7,7 % in recurrente premies
- Combined ratio: 92,3 %
Mee met veranderende mobiliteit
Baloise Insurance speelt sterk in op de veranderende noden op het vlak van mobiliteit. Zo maakte ze vorig jaar in samenwerking met ALD Automotive als eerste in ons land autoleasing aan particulieren via makelaars mogelijk. Met dat Safe Lease-aanbod kun je op een termijn van twee tot vier jaar een auto leasen en zijn op de brandstofkosten en boetes na alle overige kosten inbegrepen, zoals bijvoorbeeld de autoverzekering.
"We willen behalve het vergoeden van schade ook zorg dragen voor het comfort van onze klanten. Daarnaast willen we door deel uit te maken van nieuwe ecosystemen ook zoveel mogelijk leren om ons als verzekeraar voor te bereiden op de toekomst." - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance
Baloise Insurance verzekerde de eerste zelfrijdende shuttle op de openbare weg en kijkt ook verder in de toekomst, bijvoorbeeld om het dronetransport van medisch materiaal te verzekeren.
"We sloten een partnership met Helicus, dat via het platform Helicus Aero Initiative (HAI) medisch dronetransport wil regelen. Door de vele files verliezen de koeriers van medicatie en bloedstalen immers te veel tijd als ze van het ene naar het andere ziekenhuis rijden. Het dronetransport kan daarvoor een goede oplossing bieden." - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance
Digitaal, maar met een menselijke benadering
'Digitaal als het kan, menselijk als het moet', zo luidt onze strategie, zegt Henk Janssen. Via digitalisering maakt Baloise Insurance in de eerste plaats de bedrijfsvoering efficiënter en ondersteunt ze de makelaars in hun dienstverlening om zo de klant nog beter te kunnen helpen.
Uit cijfers van Assuralia blijkt dat klanten blijven geloven in die adviesrol, want meer dan een op de twee polissen in België wordt verkocht door een verzekeringsmakelaar. De verzekeraar blijft het erg belangrijk vinden om een persoonlijke band te onderhouden met zijn klanten, partners en medewerkers.
'Om die band nog sterker te maken, lanceerden we onder meer B-Tonic. We beschermen je dierbaarste bezit, en dat is bij uitstek je gezondheid. B-Tonic is het online platform dat mensen helpt om hun persoonlijke doelen te realiseren op het vlak van fysieke of mentale gezondheid.' - Henk Janssen, CEO van Baloise Insurance
Verzekeraar met een hart
Baloise Insurance blijft zich ook inzetten voor het goede doel. Zo lanceerde het vorig jaar het ‘Better Together’-Charter dat meer dan 300 makelaars mee ondertekenden. Klanten kiezen bij het afsluiten van een verzekering ook meteen welk goed doel ze willen steunen, zonder dat ze daarvoor extra moeten betalen. Organisaties als Natuurpunt, Stichting Emilie Leus of Cliniclowns krijgen daardoor meer slagkracht.
Tevreden medewerkers
Ook de tevredenheid van de medewerkers krijgt veel aandacht, met vele initiatieven op het vlak van gezondheid en welzijn op het werk. HR-adviesbureau Korn Ferry Hay zette Baloise Insurance het afgelopen jaar dan ook in de top drie van Belgische werkgevers met de hoogste werknemerstevredenheid. 'Tevreden collega's zorgen voor tevreden klanten', zegt Henk Janssen.
Mooie winst
Door te kiezen voor bovenstaande aanpak, sloot Baloise Insurance 2018 af met een winst van 172,3 miljoen euro vóór belasting, 45,6 miljoen euro meer dan vorig jaar. De voortdurende focus op preventie vertaalt zich bij Baloise Insurance in een zeer goede ‘combined ratio’ - de verhouding tussen premie-inkomsten en schade en andere kosten - van 92,3 %. Die ligt iets hoger dan in 2017 (91,9 %) door de voorjaarsstormen in januari en februari. De omzet kwam met 1,49 miljard euro 4,4 % hoger uit dan in 2017.
Niet-Leven: sterkere groei dan de markt
In Niet-Leven is er een rendabele groei van 5,9 %, wat de markt overtreft. Vooral in het segment Ondernemingen en in Wallonië noteert de verzekeraar een sterke groei van respectievelijk 13,2 % en 7,5 %.
Leven: consument wordt zich meer en meer bewust van pensioenproblematiek
Als gevolg hiervan ziet Baloise Insurance de recurrente premies in haar fiscale producten groeien met maar liefst 7,7 %. Ook valt de verschuiving van het risicoprofiel van de klanten op. Door de aanhoudende lage rente stijgt het aandeel van het tak23-gedeelte met 34 %.