Blogs

Keypoint Connect, de digitale assistent van de syndicus

22 juli 2020
Een tijdje terug nam Baloise Insurance een participatie in de insurtech start-up Keypoint. Samen ontwikkelen Keypoint en Baloise Insurance het platform Keypoint Connect, dat syndici het leven een stuk gemakkelijker maakt. Over de filosofie, toegevoegde waarde en de toekomstopties van Keypoint Connect hadden we een boeiend gesprek met Jonathan Goderis (mede-oprichter en bestuurder van Keypoint), Liesbeth Laureys (Directeur Strategic Projects bij Baloise Insurance) en Stefaan Leliaert (gedelegeerd bestuurder en COO bij De Syndic).

Een verzekeraar, een syndicus en een insurtech start-up samen aan tafel. Wat verbindt jullie?

Jonathan Goderis: We vullen elkaar perfect aan. De taak van een syndicus wordt alsmaar lastiger: avond- en weekendwerk, een complexe administratie en wetgeving, het moeilijk vinden van de nodige vakmannen … 2 jaar geleden hebben Tijs Corneillie en ikzelf Keypoint opgericht, met als ambitie om gespecialiseerde, praktische tools aan te bieden die syndici toelaten om hun werk efficiënter te organiseren. 

Stefaan Leliaert: Dergelijke tools zijn inderdaad nodig. Zelf ben ik al 25 jaar actief als syndicus. 10 jaar terug stond ik samen met Dewaele Groep aan de wieg van De Syndic. Ik kende Filip Dewaele al een tijdje, omdat we samen in de Nationale Raad van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) zetelden. Dewaele Groep was op zoek naar een syndicus-partner en samen hebben we met De Syndic dat gat opgevuld. Waarom De Syndic? Eigen aan Dewaele Groep is dat ze voor elke niche binnen de vastgoedmarkt specialisten in huis hebben. Dus niet enkel voor particulier of bedrijfsvastgoed, verkoop en verhuur, maar ook voor wat de syndicus aangaat. Op 10 jaar tijd hebben we de omzet vertienvoudigd. We tellen vandaag 7 vestigingen: 6 in Oost- en West-Vlaanderen en 1 in Brussel. En intussen werken we ook intensief samen met Keypoint.

Liesbeth Laureys: Bij Baloise Insurance hebben we natuurlijk heel wat specialisten in huis. Maar wanneer we verder gaan dan verzekeringen in de brede zin van het woord, richten we ons tot start-ups voor extra expertise. Baloise Insurance gelooft sterk in het aanbod en de oplossingen van Keypoint, zowel wat Connect als Repair betreft. We zijn ervan overtuigd dat Keypoint heel wat frustraties van syndici kan wegwerken en zien ook een rol weggelegd voor de verzekeringsmakelaar via de bijkomende services die het ecosysteem reeds aanbiedt.

Transparant en efficiënt

Keypoint Connect, het digitale platform van Keypoint, maakt het leven van de syndicus eenvoudiger. Hoe doet Keypoint Connect dat precies?

Jonathan Goderis: Keypoint Connect bouwt als het ware de brug tussen de VME (vereniging van mede-eigenaars), de syndicus en de verzekeringssector. Zo vinden alle partijen die instaan voor het beheer en onderhoud van een appartementsgebouw - VME, syndicus, vakmannen en verzekeringsmakelaars - elkaar terug binnen Keypoint Connect. Dossiers in het kader van een schaderegeling of onderhoud worden centraal beheerd en opgevolgd. Keypoint Connect is compatibel met beheerspakketten voor syndici en verzekeringsmakelaars. Ook de VME en vakmannen kunnen erop inloggen in het kader van een lopend dossier. Data moeten maar eenmaal ingevoerd worden. Transparantie en efficiëntie zijn twee absolute kerneigenschappen van Keypoint Connect.

Stefaan Leliaert: Ik kan dat zeker beamen. We waren met De Syndic al een hele tijd op zoek naar een digitale oplossing om ons te ondersteunen. 1 jaar terug zijn we dan met Keypoint Connect gestart. Via dit platform boeken we heel wat tijdwinst. Niet alleen omdat het eenvoudiger is om een dossier op te volgen, maar bijvoorbeeld ook omdat klanten zelf de status van een schade kunnen raadplegen. Ze hoeven hiervoor niet meer naar ons te bellen. Dat bespaart ons heel wat telefoontjes. 

Jonathan Goderis: Verzekeringsmakelaars die met Keypoint Connect werken, zullen perfect hun eigen beheerpakket kunnen blijven gebruiken. We werken volop aan de connecties met de belangrijkste leveranciers van beheerpakketten. Dit wordt sterk gewaardeerd. 

Baloise Insurance werkt met een distributienetwerk van verzekeringsmakelaars. Wat is hun rol in dit verhaal? 

Liesbeth Laureys: Keypoint Connect brengt de syndicus, verzekeringsmakelaar en eventueel hersteller en VME samen. De makelaar is een van de key actoren in het Keypoint Connect-verhaal. Hij is en blijft de vertrouwenspersoon voor klanten op het vlak van hun verzekeringen. Anders gezegd blijft de makelaar zijn zelfde rol spelen, zij het op een efficiëntere manier dan voordien, met een transparante en efficiënte communicatie over het schadebeheer en de mogelijkheid om een kwalitatief herstelnetwerk in te zetten. 

Met Baloise Insurance geloven we in de creatie van een ecosysteem van performante en innovatieve partners. We willen meer zijn dan louter een verzekeraar die schades vergoedt. 

Toegang tot herstellersnetwerk

De Syndic werkt ondertussen al een tijdje met Keypoint Connect. Welke feedback zou u geven aan andere syndici over het repair-verhaal? Zou u Keypoint aanraden als partner? 

Stefaan Leliaert: Zeker. We beschikken met De Syndic over een eigen klusjesdienst, maar we hebben gemerkt dat dit voor- en nadelen biedt. We merken dat dossierbeheerders graag met lokale vakmannen werken, maar dan moet je die wel vinden. Zo evident is dat niet. Bovendien moet het gaan om professionals die steeds kwaliteit leveren. Daar ligt een belangrijke troef van het herstellersnetwerk van Keypoint. Ze beschikken niet enkel over heel wat herstellers, die mensen worden ook gescreend. Kwaliteitscontrole is nu eenmaal cruciaal om met een gerust hart een technicus naar een gebouw te sturen. 

Liesbeth Laureys: Dankzij Keypoint Connect krijgen makelaars en syndici toegang tot een gespecialiseerd herstellersnetwerk, dat bovendien gemonitord wordt op het vlak van kwaliteit. Niet elke syndicus kan vandaag terugvallen op zo’n netwerk.

Jonathan Goderis: Grotere syndici hebben vaak een eigen netwerk, kleinere inderdaad veel minder. Maar zij moeten ook schades op een goede manier kunnen laten herstellen. Met Keypoint zetten we in op lokale aanwezigheid, een correcte prijssetting en benchmarking op het vlak van kostprijs, doorlooptijd en klantentevredenheid. We verplichten de syndicus overigens niet om alle herstellingen via ons netwerk te laten verlopen. Ook als de syndicus of verzekeringsmakelaar zelf iemand aanduidt, kan die toegang krijgen tot Keypoint Connect. Graag zelfs, want dan kan hij daar alle bestekken, foto’s, facturen … opladen.

Nieuwe opties

Welke toekomstige ontwikkelingen staan er op het programma voor Keypoint Connect?

Jonathan Goderis: We hebben hiervoor een strategische roadmap uitgebouwd. Daarin werden de volgende prioriteiten geïdentificeerd: API’s (API staat voor Application Programming Interface en is een interface die het mogelijk maakt dat twee toepassingen met elkaar communiceren) om de drempel voor prospecten verder te verlagen, nieuwe features in functie van feedback van klanten, een optimalisatie van de screenings en benchmarking, schadepreventie in het kader van het Internet of Things, …

Ook willen we artificiële intelligentie inzetten om bepaalde stappen in de processen te automatiseren of om het inzicht van beheerders te versterken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch openen van een dossier of inschatten van de kostprijs van een herstelling op basis van foto’s. Ten slotte willen we onze services verder uitbouwen, bijv. met juridisch advies, en ook ons herstelnetwerk nog doen groeien. Het vertrouwen dat Baloise Insurance in ons stelt, geeft ons vertrouwen. Maar Keypoint zal blijven samenwerken met andere verzekeraars. De oplossingen, diensten en producten van Keypoint blijven voor iedereen toegankelijk, ongeacht bij welke maatschappij hij of zij verzekerd is. 

Icoon Keypoint Herstel in natura

Dringende herstellingen of klusjes? Keypoint!