Elly De Bruyn - Quality by Design

12 september 2021
Quality by Design (QbD) is een kennisorganisatie actief in de life science-, farma- en biomedische sector. Hoewel QbD pas 10 jaar geleden opgericht werd, is het vandaag al actief in 7 landen en telt de groep meer dan 400 medewerkers. Als HR Director waakt Elly De Bruyn over het HR-beleid binnen de groep en de betrokkenheid van het voltallige team. Samen met haar man Bart Van Acker, CEO van QbD, vormt ze de perfecte tandem om het bedrijf ook de komende jaren verder te laten groeien.

‘We zijn gespecialiseerd om bedrijven te helpen om hun producten of therapieën op een kwalitatieve en veilige manier naar de markt te brengen. Naast onze expertise in het klinische luik, het kwaliteitsmanagement, de validatie en de regulatory affairs begeleiden we onze klanten in de volledige levenscyclus van hun product, van R&D tot distributie. We hebben ook een eigen software gelanceerd: een cloud based kwaliteitsmanagementsysteem voor bedrijven in onze sector. We werken met QbD vanuit verschillende regio’s: Antwerpen (Wilrijk - HQ), Lier, Braine l’Alleud, Breda, Barcelona en Latijns-Amerika. Die verschillende culturen maken het voor mij als HR Director erg boeiend: enerzijds willen we uiteraard onze waarden en visie doortrekken in onze volledige organisatie, maar daarnaast moet je elke entiteit ook de kans geven om hun persoonlijke touch toe te voegen.’

Quote QbD-1-NL
 

 

How-QbD-is-investing-in-the-new-hybrid-way-of-working-Quality-by-Design-2-900x506
 

 

Waardegedreven organisatie

De kernwaarden van QbD zijn joy, partnership, the extra mile en getting things done. ‘Alles staat of valt met het plezier dat je in en tijdens je werk ervaart. Ook al zijn we actief in een uiterst ernstige en supergereguleerde sector, toch horen humor en plezier tot het DNA van QbD. Zo organiseren we heel wat sport- en teambuildingevents met onze medewerkers en partners. Want betrokkenheid en partnership zijn voor ons essentieel: met zijn allen vormen we een ecosysteem dat sterke oplossingen kan bieden, veel meer dan als we alles alleen zouden willen uitwerken.

The extra mile kan je zowel letterlijk als figuurlijk opvatten: letterlijk omdat onze collega’s altijd wel ergens bij klanten aan het werk zijn, maar ook figuurlijk omdat niets voor ons teveel is. We gaan graag buiten onze comfortzone als we onze klanten daarmee beter kunnen helpen. Ten slotte willen we ook de waarde uitdragen dat we dingen echt gerealiseerd krijgen. Het gaat daarbij niet alleen om grote projecten voor onze klanten, maar ook om heel banale zaken: Bart zijn groene vingers zijn meer dan welkom om de kantoorplanten te verzorgen, een volle vaatwasmachine maak ik zelf leeg. En dat is de attitude waar we binnen heel QbD op kunnen rekenen. We vormen met zijn allen immers 1 team.’

Heeft corona het moeilijker gemaakt om de betrokkenheid tussen de medewerkers onderling en met het bedrijf te versterken? Ja en neen, zegt Elly De Bruyn. ‘We werkten ook vóór het uitbreken van de pandemie al vaak vanop afstand. Op dat vlak was de aanpassing dus beperkt. Wel vielen een aantal activiteiten weg waarvoor medewerkers naar kantoor kwamen en waarop ze elkaar fysiek ontmoetten: opleidingen, teambuildings, sportactiviteiten, … Omdat net die initiatieven het voor nieuwkomers eenvoudiger maken om zich snel te integreren in QbD, is het vandaag wel iets moeilijker om nieuwe medewerkers volledig onder te dompelen in onze filosofie.

Maar we doen er alles aan om dit te faciliteren. Zo hebben we een internationale virtuele teambuilding georganiseerd, zonden we QbD on air uit, een online radioshow met leuke muziek en verhalen van medewerkers en partners, gingen we samen ploggen (al joggend afval opruimen), … Ook hebben we de QbD Connect Tool gelanceerd. Via die digitale tool volgen leidinggevenden hun teamleden op, maar kunnen die teamleden ook feedback geven en vragen aan collega’s, klanten, partners, … Bij dit alles wordt heel wat aandacht besteed aan het mentale welzijn van al onze medewerkers. We vinden dat belangrijk: de term human capital willen we echt in de praktijk brengen. Onze medewerkers en hun kennis zijn onze belangrijkste troef.’

Quote QbD-2-NL
 

 

EllyDeBruyn
 

 

Meer dan cijfers

Naar de toekomst toe wil QbD blijven groeien, al gaat het daarbij om meer dan cijfertjes. Elly De Bruyn: ‘Als ondernemer is het een must om een gezonde dosis lef te behouden, om te blijven springen als er zich een mooie kans voordoet. Groei is nu eenmaal essentieel in onze bedrijfsfilosofie. Maar … ook al zijn omzet en winst voor elk bedrijf belangrijk, toch is dat niet het enige. We willen vooral blijven evolueren in onze expertise.

Onze ambitie bestaat erin om steeds nieuwe vraagstukken op te lossen in een snel evoluerende sector. Dit kunnen we niet alleen: we hebben onze medewerkers nodig, alsook onze partnerbedrijven. Ons groeiverhaal versterkt de interne dynamiek binnen QbD. Mensen krijgen bijvoorbeeld zicht op verschillende loopbanen binnen ons bedrijf. Maar bovenal is het ook gewoon leuker om samen doelen na te streven en te realiseren. We willen iedereen meekrijgen in ons verhaal. Vandaar ook onze slogan: Alone you can do something, together you can do anything.’

www.qbd.eu

Wij verzekeren zoals u onderneemt

Ontdek hoe Baloise Insurance bedrijven wil verzekeren op de manier waarop de ondernemers zelf hun bedrijf runnen.