Franco Prontera - Too Good To Go

12 september 2021
Franco Prontera is Country Manager België bij Too Good To Go. Samen met 48 enthousiaste collega’s zet Franco zich elke dag opnieuw in om voedselverspilling tegen te gaan. Als ondernemer vindt hij dan ook een extra motivatie in de sociale impact die Too Good To Go creëert. Dat de boodschap aanslaat, bewijst de exponentiële groei van de onderneming.

‘Toen ik pas afgestudeerd was als klimaatwetenschapper-ecoloog, zocht ik mijn weg als ondernemer’, vertelt Franco. ‘Na een bijkomende opleiding aan de Antwerp Management School startte ik een bedrijf in de technologiesector. Boeiend en leerrijk zonder meer, maar ik voelde dat ik iets miste. Mijn activiteit had geen echte sociale impact, en daar had ik het lastig mee. Wat later leerde ik tijdens een reis in Myanmar Jonas Mallisse kennen, de oprichter van Too Good To Go België. Ik vond het concept geweldig en ging er kort nadien aan de slag, waarna ik uiteindelijk doorgegroeid ben tot Country Manager voor ons land.’

Een planeet zonder voedselverspilling, dat is de visie van Too Good To Go. Concreet betekent dit dat het bedrijf handelaars (zoals restaurants, voedingszaken en supermarkten) en consumenten bij elkaar brengt om maaltijden die normaal weggegooid zouden worden, alsnog te redden. ‘We strijden op verschillende manieren tegen voedselverspilling’, aldus Franco.

‘Onze bekendste manier is zeker onze app, een marktplaats waar bedrijven en consumenten elkaar vinden. Handelaars die zich op de app geregistreerd hebben, kunnen er elke dag maaltijden aanbieden die ze over hebben. Consumenten krijgen de kans om die maaltijden te redden tegen zowat een derde van de prijs. Dat heeft een onmiddellijke impact. Zo kunnen we elke dag perfect zien hoeveel maaltijden we gered hebben, alsook hoeveel kilogram voedsel en CO2 dit vertegenwoordigt. Maar verspilling gebeurt niet enkel bij retail of food services. In elke schakel van de productieketen is verspilling een potentieel gevaar: in de distributie, tijdens de verpakking, … Ook hieraan besteden we aandacht, bijvoorbeeld via beleidsaanbevelingen en sensibiliseringscampagnes voor consumenten.’
 

Quote TGTG-1-NL
 

 

TooGoodToGo-visual
 

 

Passie en professionele groei

Too Good To Go groeide de voorbije jaren erg snel. Legt dit een zekere druk op de bedrijfscultuur? In zekere zin wel, aldus Franco. ‘Eigen aan Too Good To Go is dat we een sterke bedrijfscultuur hebben. We gaan op zoek naar de combinatie van passie en professionele groei. Iedereen moet de kans krijgen om de beste versie van zichzelf te zijn of te worden. Maar doordat we op enkele jaren tijd ons team zagen groeien van 4 mensen naar 70, is het ook belangrijk dat we continu blijven waken over onze waarden. We willen echt authentiek blijven en challengen elkaar op dat vlak regelmatig. Zo blijven we trouw aan onze initiële principes, ook al zijn we vandaag veel groter dan een paar jaar terug.’

Loopt Too Good To Go soms tegen critici aan? ‘Niemand is voor voedselverspilling, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de omvang van het probleem. Too Good To Go vraagt mensen niet om minder of anders te eten, wel om alles te consumeren wat ze kopen. Voedselverspilling heeft een gigantische impact op sociaal vlak: met het eten dat we elke dag weggooien, zouden we iedereen die honger heeft te eten kunnen geven. Bovendien is voedselverspilling verantwoordelijk voor 10 % van de uitgestoten broeikasgassen. We moeten hier dus echt iets aan doen. En we zijn blij dat steeds meer consumenten en handelaars dit ook inzien. We merken bij handelaars die met ons samenwerken dat hun cliënteel vaak groeit, waar mensen de zaak leren kennen via Too Good To Go en achteraf terugkomen als ‘gewone klant’.’ 

Quote TGTG-2-NL
 

 

Franco Prontera
 

 

Kansen voor ondernemers

De komende jaren zullen bij Too Good To Go in het teken staan van verdere groei, maar met respect voor het missionstatement van het bedrijf. ‘De tijdsgeest is met ons. Overheden nemen meer en meer initiatieven met het oog op ecologie en minder verspilling. Daarnaast vragen consumenten steeds vaker duurzame, lokale producten. Zo krijgt het probleem van voedselverspilling meer aandacht: niet enkel vanuit een kosten-batenperspectief, maar ook vanuit een ethisch aspect. Hier liggen kansen voor ondernemers. Wie een oplossing vindt voor maatschappelijke uitdagingen, creëert immers niet alleen een meerwaarde voor de maatschappij, maar ook voor zijn klanten en zichzelf. Wat ik ook in de toekomst nog zal doen als ondernemer, steeds zal de sociale impact daar essentieel deel van uitmaken.’ 

www.toogoodtogo.be
 

Wij verzekeren zoals u onderneemt

Ontdek hoe Baloise Insurance bedrijven wil verzekeren op de manier waarop de ondernemers zelf hun bedrijf runnen.