FR NL
Derek Van Heurck (Bellerose) ‘Als ondernemer blijf je je dromen nastreven’
28 augustus 2023
In 1989 richtte Patrick Van Heurck het modehuis Bellerose op. Inspiratie voor de naam vond hij in het gelijknamige dorp van Long Island bij New York. Inspiratie voor de ontwerpen vinden de creatievelingen bij Bellerose intussen in alle werelddelen. Betaalbare en tijdloze luxe is waar Bellerose voor staat, vertelt Derek Van Heurck, zoon van de oprichter en artistiek directeur van het bedrijf.

‘Bij Bellerose vind je stijlvolle, comfortabele kleding die je elke dag van de week kan dragen. We focussen heel sterk op kwaliteit: niet alleen wat de gebruikte materialen betreft, maar ook voor de graad van afwerking en oog voor detail. En wat meer is: we doen er alles aan om het prijskaartje betaalbaar te houden. Niet evident, gelet op de fors gestegen prijzen van grondstoffen, de indexering van de lonen, … Het is een constant gevecht om de kosten onder controle te houden. Maar we vinden het belangrijk dat we met onze kleding een groot publiek kunnen aanspreken, zonder aan stijl in te boeten. Bovendien kunnen klanten via onze website ook tweedehandskleding van Bellerose kopen. Wat de drempel voor sommige klanten kan verlagen.’

25 shops

Bellerose telt vandaag 25 eigen winkels. Het overgrote deel daarvan vind je in België, met daarnaast drie shops in Nederland en zes in Parijs. Binnenkort komen er in de Franse hoofdstad trouwens nog vier winkels bij. Verder worden de stukken van Bellerose wereldwijd verdeeld via een 700-tal verkooppunten, en online via de eigen website. Bellerose startte met e-business lange tijd vóór corona, maar de pandemie zorgde voor een extra boost. Eenmaal corona voorbij was, bleef de online business verder groeien, waardoor het nu een belangrijke pijler is in de commerciële strategie van het modehuis.

Incontournable

‘Innovatie is in de modebranche een absolute must’, aldus Derek Van Heurck. ‘Het is een sector waarin je continu mee moet evolueren met gewijzigde klantenverwachtingen en nieuwe trends. In het verleden deden we inspiratie op door naar het buitenland te reizen en in magazines. Vandaag zijn het internet en socialemediakanalen incontournable voor wie in de modesector iets wil bereiken. Elke dag opnieuw ontdek je nieuwe ideeën, concepten, … al trekken we nog altijd regelmatig naar de belangrijkste modesteden in de wereld: Parijs, Londen, Milaan, New York, Los Angeles, Tokyo, Seoul, …  We krijgen overal inspiratie, maar doen er ons eigen ding mee. We gaan voor tijdloze designs, die een unieke Bellerose-touch uitstralen. Bepaalde trends laten we trouwens met plezier aan ons voorbijgaan. We brengen vier collecties uit per jaar. Wat we uitbrengen, moet perfect passen in onze visie en stijl. Dat betekent dat je ook af en toe ‘neen’ moet durven zeggen.’

Klik tussen partners

Om succesvol te zijn, rekenen ze bij Bellerose op het eigen team, maar ook op performante partners. ‘We werken intensief samen met onze partners en vinden het cruciaal dat we met iedereen op dezelfde golflengte zitten. Dat gaat verder dan louter goede afspraken maken. Er moet een duidelijke klik zijn tussen onze partners en onszelf. Op die manier wordt ‘1 + 1’ meer dan 2 en kunnen we dankzij de samenwerking iets extra’s toevoegen. Wanneer beide partijen elkaar perfect aanvoelen, ontstaat er een soort symbiose die een toegevoegde waarde biedt.’

Duurzaam als het kan, maar altijd kwalitatief

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor Bellerose? ‘Je kunt er niet omheen. Onze leveranciers weten dat we het belangrijk vinden dat ze duurzame producten aanbieden. Klanten verwachten dit soms ook van ons. Maar kwaliteit zal bij ons altijd primeren. We verkopen kledij die haar kwaliteit behoudt en die je tien jaar kunt dragen. Ook dat is een vorm van duurzaamheid.’

Blik op Europa … en later de VS?

Met het oog op de komende jaren toont Derek Van Heurck zich erg ambitieus. ‘We zijn de voorbije jaren fel gegroeid, maar we willen die groeicurve ook de komende jaren behouden. Op korte termijn mikken we op uitbreiding in de Franse markt, vandaar ook de opening van onze nieuwe shops in Parijs. Voorts wensen we onze marktpositie in Europa nog te verstevigen en kunnen we daarna misschien ook beginnen denken aan het openen van eigen winkels in de Verenigde Staten. Als ondernemer blijf je je dromen nastreven …’

Lees de interviews met andere ondernemers

Ontdek alle verzekeringen voor ondernemers bij Baloise.

Ontdek onze verzekeringen