Derek Van Heurck - Bellerose

12 september 2021
Na een tussenstop in New York keerde de zoon van de oprichter van modehuis Bellerose, Derek Van Heurck, terug naar zijn familie. Als kind was hij al verzot op textiel. Na 13 jaar deel uitgemaakt te hebben van het team, nam hij de rol van artistiek directeur bij Bellerose op. Een Belgisch merk bij uitstek dat hij zelf bestempelt als ‘betaalbare luxe’. Hoe reageert een succesvol modebedrijf op de uitdagingen van vandaag, zoals de evoluties op de textielmarkt en de stijgende vraag naar duurzaamheid? We laten het Derek zelf vertellen.

Bellerose ontstond uit een dubbele passie: reizen en kleding. Een van zijn reizen leidde Patrick Van Heurck, oprichter van het merk, naar een dorp aan de westkust van de Verenigde Staten: Bellerose. Dit was meteen het begin van een avontuur dat nu al meer dan 30 jaar duurt. De eerste jaren bood Bellerose enkel een selectie hemden voor mannen (van hoge kwaliteit) aan, maar het merk groeide snel in België. Zo was er een eerste concept store in Knokke, waar je niet alleen Bellerose-kleding, maar ook andere typisch Amerikaanse producten kon kopen die in België niet te vinden waren.

‘Tijdens de jaren ‘90 was alles wat Amerikaans was hip’, vertelt Derek Van Heurck. ‘De laatste jaren leggen we echter doelbewust de nadruk op onze Belgische roots. Als klein land halen we onze inspiratie uiteraard uit andere culturen, zoals de Japanse, of uit andere Europese landen. Maar we verwerken die elementen op onze manier. Je vindt immers overal en in alles schoonheid. Maar we zijn duidelijk een Belgisch merk en laten dat trots zien in het buitenland, of het nu om Frankrijk, de Verenigde Staten of een ander land gaat.’

Quote Bellerose-1-NL
 

 

bellerose-foto-1
 

 

Duurzaamheid? Dat spreekt voor zich

‘Sinds een jaar of tien vind je ecologische en gerecycleerde stoffen bij verschillende fabrikanten,’ legt Derek Van Heurck uit. ‘Onze klanten waren in het begin niet meteen overtuigd, ook omwille van het duurdere prijskaartje, maar ondertussen betalen ze al veel sneller wat meer voor kledij van bijvoorbeeld biologisch katoen. De voedingssector had op het vlak van duurzaamheid zeker een voorsprong op de textielsector, maar die achterstand is ondertussen ruimschoots ingehaald. Dat gebeurde snel.

Niemand trekt vandaag het belang van ecologische en duurzame producten nog in twijfel. Een groot deel van de leveranciers en fabrieken over de hele wereld weten dat ze duurzame producten moeten kunnen aanbieden. Het besef van de consument dat ecologie belangrijk is, is in die mate toegenomen dat ‘made in Europe’ een bepalende factor is. Maar we mogen niet vergeten dat er overal ter wereld goede fabrieken zijn. Elk land heeft zijn eigen specialisme en het is ook onze plicht om die deskundigheid en knowhow ten volle te benutten. Een product dat gemaakt is in Europa is niet per se beter dan eentje made in China: alles hangt af van onze partners.’

De uitdagingen van een duurzame creatie

Volgens Derek bestaan er 3 manieren om duurzaam te produceren: gerecycleerde producten, ecologische producten en kwalitatieve producten. ‘De moeilijkheid bij recyclage is dat je de kwaliteit moet bewaken: die dient onberispelijk te blijven. Voor ecologische producten moeten we, als de kwaliteit goed is, kunnen nagaan waar de materialen vandaan komen. Kortom, onze filosofie bij Bellerose is dat we tijdloze producten maken, maar we volgen daarbij wel de modetrends. Met tijdloos bedoel ik van hoge kwaliteit en met een tijdloze stijl: kledij die zijn kwaliteit behoudt en die je jaren kunt dragen. Als iemand hetzelfde stuk na 10 jaar nog draagt, dan hebben we ons doel bereikt.’

Quote Bellerose-2-NL
 

 

bellerose-foto-2
 

 

Slow fashion of fast fashion?

‘Slow fashion heeft de laatste jaren een deel van de markt veroverd’, bevestigt Derek, ‘maar dat wil niet zeggen dat fast fashion gaat verdwijnen. Wel zal fast fashion zich moeten aanpassen aan de vraag om
duurzamere mode. Wat finaal telt voor Bellerose, zijn producten van uitstekende kwaliteit. Ecologisch of gerecycleerd als het kan, maar altijd kwalitatief. Ik koop per slot van rekening liever één goed product per jaar dat enkele jaren meegaat, dan een product dat ik na drie wasbeurten moet weggooien. Ook dat is ecologie.

Alle merken dragen ecologie hoog in het vaandel, wat goed is voor de planeet, maar bij Bellerose doen we dat op een voorzichtige en discrete manier. We gebruiken het niet als marketingtool.’ Een laatste sector die furore maakte in de wereld van de duurzame mode en vooral bij jongeren is vintage. ‘Dat volgen we op de voet’, benadrukt Derek Van Heurck. ‘Zo willen we binnenkort een aanbod van tweedehands Bellerose-kledij op poten zetten met herstelateliers in onze boetieks. Klanten zullen de keuze hebben om hun Bellerose-kledij te ruilen voor een waardebon, te laten herstellen of te schenken aan een goed doel.’
 

Het menselijke telt ook

Duurzaamheid hangt nauw samen met menselijke ontplooiing. Ook die trend wordt door Bellerose opgepikt. Getuige daarvan verschillende initiatieven binnen het bedrijf, zoals een ruime gedeelde keuken in de hoofdzetel, elektrische fietsen die de collega’s kunnen gebruiken, yogacursussen en zelfs een moestuintje dat op het dak van het kantoor aangelegd zal worden en waar elke medewerker zijn eigen sla of tomaten zal kunnen kweken op het stukje grond dat hij of zij ter beschikking krijgt.

Toekomstige uitdagingen

De textielsector wordt al jaren geconfronteerd met een sterke stijging van de grondstofprijzen en die evolutie lijkt zich alleen maar door te zetten in de toekomst. Hoe gaat Bellerose hiermee om, terwijl het net toegankelijke luxe wil aanbieden? Derek Van Heurck: ‘We willen onze klanten dezelfde kwaliteit
blijven bieden als ze gewend zijn, en dat tegen dezelfde prijs. Die sterke prijs-kwaliteitverhouding is wat ons onderscheidt en we zijn er absoluut op gebrand om onze prijzen stabiel te houden. Zoals vele andere merken kunnen we rekenen op trouwe klanten, maar op termijn zullen we niettemin keuzes moeten maken.’

‘Voor Bellerose is het belangrijk om te blijven evolueren’, besluit Derek. ‘Tijdens de afgelopen 30 jaar is het merk nooit gestopt met zichzelf heruit te vinden, maar zonder te raken aan zijn DNA en door steeds een rode draad te volgen. Die evolutie merk je in de klantenervaring, in de architectuur van onze winkels, in onze producten, onze marketing en ons imago. Om die constante evolutie te ondersteunen, focussen we op 3 aspecten: de groothandel, wat ons venster op de wereld is, de kleinhandel, met een unieke klantenervaring en ten slotte het digitale aspect waarin we fors investeren. Bellerose is op tijd op de trein naar de toekomst gesprongen en is niet van plan om er gauw weer van af te stappen.’

ww.bellerose.be

Derek Van Heurck
 

 

Wij verzekeren zoals u onderneemt

Ontdek hoe Baloise Insurance bedrijven wil verzekeren op de manier waarop de ondernemers zelf hun bedrijf runnen.