Wanneer Marc 40 is, neemt hij een drastische beslissing: hij verkoopt zijn garage en start een nieuw bedrijf op in elektrische fietsen. Het is dan 2010. Marc blijkt een visionair, want elektrische fietsen zijn vandaag niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Niet alleen particulieren ontdekten de vele voordelen van e-bikes, ook bedrijven trekken meer en meer de kaart van elektrische fietsen. Marc bouwde samen met zijn vennoten twee bedrijven uit: iBike, dat focuste op de verkoop van elektrische én gewone fietsen, en B2Bike, gespecialiseerd in leasingformules voor fietsen. B2Bike werd in 2020 verkocht aan de Nederlandse multinational Pon, terwijl iBike verder uitgroeide tot een netwerk van acht winkels in en rond Antwerpen. In 2021 nam D’Ieteren contact op met Marc. Zij zagen brood in het concept van iBike en namen het bedrijf eind dat jaar over.
‘D’Ieteren was vastbesloten om zich te lanceren op de retailmarkt voor fietsen en zag in iBike een mooie springplank: de ambitie om het concept van iBike ook uit te rollen in andere Belgische steden was meteen duidelijk. iBike werd omgedoopt tot Lucien en telt intussen 17 winkels. Zelf leid ik de Antwerpse winkels en adviseer ik de groep over de fietssector. Die kun je immers niet vergelijken met de automobielbranche, die ze bij D’Ieteren natuurlijk heel goed kennen. Terwijl er nog veel autodealers zijn die aan één merk verbonden zijn, is dat bij fietswinkels niet zo. Je biedt sowieso fietsen van verschillende merken aan. Ook is het netwerk aan fietswinkels in ons land erg versnipperd, met nog meer dan de helft familiebedrijven. En ten slotte komt er bij de productie van fietsen veel meer handwerk kijken dan bij auto’s. Je kunt beide dus nauwelijks met elkaar vergelijken. Het verdienmodel in de automobiel zit vooral in de naverkoop en het onderhoud, terwijl dat in de fietssector in de verkoop zit.’
Marc heeft alleszins geen spijt van zijn beslissing om met D’Ieteren in zee te gaan. ‘Kreeg ik vandaag dezelfde vraag voorgeschoteld, ik zou het meteen opnieuw doen. Vergeet niet dat de fietsbranche een erg kapitaalintensieve sector is. Door de overname door D’Ieteren krijgt iBike, alias Lucien, nieuwe mogelijkheden. Zo openen we begin volgend jaar in Antwerpen een van de grootste en leukste fietswinkels in ons land. Zoiets was zonder de overname geen optie. Voorts laat het ons toe om verder te investeren in digitalisering en onze service te optimaliseren: we mikken op meer gelukkige fietsers in ons land. Anders gezegd, we ontzorgen fietsers van A tot Z, met hun onderhoud, financiering, pechverhelping, leaseformules, vervangfietsen, … Bovendien gaf de deal onze medewerkers een mooi toekomstperspectief, met heel wat doorgroeimogelijkheden.’
De markt voor e-bikes biedt ook naar de toekomst toe geweldig veel potentieel, aldus Marc Groven. ‘Voor verplaatsingen binnen de stad is en blijft de fiets ideaal. Bovendien lenen e-bikes en speed pedelecs zich perfect tot woon-werkverkeer over een afstand tot 35 à 40 km Wel is het belangrijk dat de fietsinfrastructuur verder verbetert. Er wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld met de fietsostrades en de bouw van bewaakte fietsparkings, maar de explosieve groei van het aantal fietsen maakt dat de infrastructuur niet kan volgen. Een ander, nog nijpender probleem: de instroom van fietstechniekers uit het onderwijs is nihil. Ik heb vaak de indruk dat er wat neergekeken wordt op dit beroep, terwijl het wel degelijk een job is die gespecialiseerde kennis vergt. We zouden veel meer in de kijker moeten kunnen zetten dat het een uiterst boeiende baan is, om zo jongeren te motiveren om hiervoor te kiezen.’
‘Een gepassioneerd team is een absolute must. Zonder je team ben je als ondernemer niks. Ik sta dan ook graag tussen onze mensen. Zo help ik met veel plezier in de zomermaanden in onze winkels, zodat de medewerkers met jongere kinderen in die periode met vakantie kunnen gaan.
Daarnaast heb je een sterke focus op kwaliteit nodig. Dat is ook de reden waarom we bij Lucien geen e-bikes verkopen in de lagere prijsklasse. Kwalitatieve producten zijn per definitie duurzamer, maar kosten ook meer. Voorts moet je klanten op elk moment kunnen ontzorgen met een vlekkeloze service. Ten slotte is het belangrijk om je te omringen met sterke partners, elk met hun eigen doorgedreven specialisatie: op juridisch vlak, met verzekeringen, financieringen en leasingformules, bijstand bij pech, … Dat lijken me de belangrijkste ingrediënten voor een geslaagd ondernemerschap.’
Bedankt voor dit gesprek.
Ontdek alle verzekeringen voor ondernemers bij Baloise.